OPPLYSNINGSKONTORET: Kjøpt og betalt av melkeindustrien, hevder artikkelforfatter
OPPLYSNINGSKONTORET: Kjøpt og betalt av melkeindustrien, hevder artikkelforfatterVis mer

Melk og helse

Kjøpt og betalt

Bruker titalls millioner årlig for å reklamere for melk.

Meninger

Ole Berg, ernæringsfysiolog og fagsjef i markedsføringsorganet melk.no, påstår i Dagbladet 11. mai at melk «udiskutabelt» er sunt.

I meieribransjens Melkemelding 2014 står det at melk.no skal «bidra til at alle skal OPPLEVE melk og meieriprodukter som næringsrike matvarer og NØDVENDIGE i deres kosthold». Berg gjør som arbeidsgiveren sier.

Berg viser til at staten anbefaler melk. Men statens kostråd skal kunne følges av mange, og tar derfor hensyn, i tillegg til sunnhet, til våre matvaner. Det er samme som at staten setter nøkkelhullet på noen av Grandiosaer.

Også reklame og landbrukspolitikken er med på å påvirke matvanene våre. I henhold til omsetningsloven bruker melk.no titalls millioner kroner per år på å fremme melk, bl.a. ved å betale lønna til Berg.

Rådet om å drikke melk er heller ingen trygg strategi for å dekke jodbehovet. Faretruende lavt inntak av jod, slik Ernæringsrådet kalte det, har oppstått hos halvparten norske gravide til tross for melkeanbefalingen. Ifølge både Verdens helseorganisasjon og Norges eget fagråd er det jodisering av matsalt, også av salt som brukes av matindustrien, staten burde satse på. Mesteparten av saltet vi spiser kommer ikke fra saltbøsse, men med brød og annen ferdigmat fra butikk. Mens mange land, bl.a. Danmark og Sverige, har lyttet til WHO, så satset Norge på kumelk isteden.

Videre råder Harvard å begrense melkeinntaket, og både Ernæringsrådet og verdens ledende kreftforskere påpeker at melkeprodukter kan øke risiko for kreft i prostata. Det er synd at Berg likevel ikke vil diskutere melkas sunnhet.