KONKURRANSE: Dagligvarebransjens redsel for hva konkurrentene kan finne på, hindrer dem visst i å ta gode miljøvalg, skriver artikkelforfatterne. Bildet er fra kjøttdisken over grensa i Sverige. Foto: Dagbladet
KONKURRANSE: Dagligvarebransjens redsel for hva konkurrentene kan finne på, hindrer dem visst i å ta gode miljøvalg, skriver artikkelforfatterne. Bildet er fra kjøttdisken over grensa i Sverige. Foto: DagbladetVis mer

Kjøttpusherne

Kjære Rema, Coop og Norgesgruppen: Slutt å dumpe kjøttprisene for å lokke til dere kunder. Det taper både dere, bøndene og klimaet på.

Meninger

Norske dagligvarekjeder er flinke til å ta vare på miljøet, så lenge det lønner seg økonomisk. Nylig åpnet miljøvernminister Tine Sundtoft en Kiwi-butikk som skal bruke 50% mindre strøm enn tilsvarende butikker.

Vel og bra. Men uka etter at Kiwi åpnet sin nye miljøbutikk, var Kiwis kundeavis preget av fårikålkjøtt til 34,90 og svineknoke til 29,90 per kilo.

Miljøarbeid i dagligvarebransjen handler også om å kunne tilby forbrukeren kvalitetsmat, mangfold og produktinformasjon. Norgesgruppen, Rema og Coop er viktige premissleverandører for hva nordmenn spiser til middag. Ved å presse ned kjøttprisene, bidrar de til et kunstig høyt kjøttforbruk. Vi kommer til å importere 20 prosent av juleribbene for å dekke etterspørselen til jul.

55 prosent av norske menn og 33 prosent av norske kvinner spiser i dag mer kjøtt enn helsemyndighetene anbefaler. Konsekvensen er økt forekomst av hjerte- og karsykdommer og kreft.

Hva bidrar Norgesgruppen, Rema og Coop med for å få kjøttsultne nordmenn til å legge litt mer grønt på tallerkenen? Lite. «Folk må få grille, også rødt kjøtt», skriver Rema-direktør Ole Robert Reitan på Twitter, som svar på om han vil markedsføre andre ting enn kjøtt neste grillsesong. Men Rema trenger likevel ikke å sende Sven Nordin til Brasil for å grille biff fôret opp på ødelagt regnskog, og selge den samme biffen til spottpris hjemme i Norge.

Norgesgruppens Inge Næsset syns det er dumt å at ribba koster 19,90 per kilo før jul. Likevel vil han presse ned ribbeprisen så lenge konkurrentene gjør det samme, av frykt for å miste kunder. Dagligvarebransjens redsel for hva konkurrentene kan finne på, hindrer dem visst i å ta gode miljøvalg.

Få mener dumping av kjøttpriser er en god idé. Ikke bøndene, som vil at forbrukerne skal betale det maten er verdt. Ikke dagligvarekjedene, som taper store summer på å selge juleribba til lavere kilopris enn kattemat. Ikke helsemyndighetene, som sier nordmenn spiser for mye kjøtt. Ikke FAO, som slår fast at 14,5 prosent av de menneskeskapte klimagassutslippene kommer fra husdyrhold.

Sammen kan dagligvarekjedene bidra med mer enn strømsparing. De kan gjøre nordmenns spisevaner sunnere og mer bærekraftige, og sørge for at maten norske bønder produserer blir verdsatt slik den bør bli.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook