Klamrer seg til konsesjonen

I dag lanserer P4 høstprogrammet som skal lokke politikerne til å gi dem ti nye konsesjonsår. Pengemaskinen har fått konstant kjeft for den lettvinte popradioen - men vil de nå bli mer seriøse?

Siden 1995 har eierne tatt ut 205 millioner kroner i utbytte fra Norges eneste riksdekkende reklame-radiokanal. Suksess-oppskrifta har vært å gi folk det de tilsynelatende vil ha - lys og lett popradio. Samtidig som de glatt har oversett politikerkjeften og den årlige slakten fra Almenkringkastingsrådet.

- Alt for mye lett pop-musikk og enkle studioinnslag - altfor lite sjangerbredde og dybde, konkluderte rådet i år.

4. september er søknadsfristen for å søke på tiårs-konsesjonen, og flere tunge medieaktører har kastet seg inn i konkurransen. Flere eksperter tror at de som presenterer det beste innholdet, vinner kampen om politikernes gunst.

Klokka 11 lanserer P4 høstprogrammet sitt på en pressekonferanse på Tostrupkjelleren i Oslo. Dette kan ses på som svenneprøven til radiokanalen. Pr-ekspert Rune Brynhildsen ble ansatt som P4-sjef for å sikre kanalen ny konsesjon, og høstprogrammet er hans svar til politikerne. Mange er derfor spent på om popradioen vil forsøke å gjøre seg politiker-lekker med en mer seriøs profil.

Dagbladet.no er på pressekonferansen og gir deg nyhetene derfra straks de foreligger.

KONSESJONS-JEGEREN: P4-sjef Rune Brynhildsen ble headhuntet for å sikre eierene ti nye fete radioår.