Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

MGP 2020:

Klar favoritt

Skal vi tro oddsen og brukerne av Spotify, er det Raylee og Ulrikke Brandstorp som har størst sjanse til å gå seirende ut av Melodi Grand Prix-finalen.

PÅ TOPP: Ulrikke Brandstorp er storfavoritt til å vinne MGP-finalen. Vis mer

Ulrikke Brandstorp ligger best an til å vinne MGP-finalen, skal man tro bettinglistene. Ifølge nettstedet Eurovision Worlds samling av spillselskapenes odds er det 41 prosent sansynlighet for at Brandstorp stikker av med seieren.

- Det er sykt stas at folk liker «Attention», og jeg blir så rørt av alle de fine tilbakemeldingene. Jeg tar absolutt ingenting for gitt, og er klar for å gi alt og kjempe om seier på lørdag. Det hadde vært en ære å få representere Norge i Rotterdam, sier Brandstorp til Dagbladet.

På den samme listen er det Rein Alexanders låt «One last time» som har fått andreplassen, med en vinnersjanse på 15 prosent. Raylee ligger her på tredjeplass, med 13 prosent.

De tre nederste plassene skal ifølge oddsen gå til Kristin Husøy, Sondrey og Akuvi.

Spilleselskapenes odds har vist seg å være ganske riktig de siste åra. Fjorårets vinnere Keiino toppet også oddsen finaledagen i fjor. Da med en odds på 1.4.

- Delfinalene har gitt bookmakerne og publikum en større mulighet til å bedømme artistens livefremføring før den store finalen. Det gjør det naturligvis noe lettere å sette favoritter, sier prosjektleder for MGP Stig Karlsen til NRK.

Raylee på «strømmetopp»

Favoritt-lista ser imidlertid helt annerledes ut på Spotify.

Raylee har en klar fordel før hun skal først ut på scena under lørdagens MGP-finale i Trondheim. Låta hennes «Wild» har nemlig desidert flest avspillinger på verdens største musikkstrømmetjeneste.

Det viser en gjennomgang Dagbladet har gjort av alle MGP-låtenes Sportify-avspillinger.

«Wild» har fredag kveld over 1,4 millioner avspillinger, mens nestemann på lista, Ulrikke Brandstorp, «bare» har rundt 200 000 avspillinger. Raylees lyttertall er også veldig høye sammenliknet med fjorårets vinnere. På finaledagen i fjor var vinnerlåta «Spirit in the sky» av Keiino, avspilt rundt 250 000 ganger.

- Jeg tror at kombinasjonen av Raylees opptreden i delfinalen og interssen fra utlandet er grunnen til at hun strømmes så mye. Låten er fengende, sexy og setter seg fort hos folk som liker bra poplåter, sier Thomas Wallén til Dagbladet. Han er en produsentene av «Wild».

HØR LIKHETENE: Melodi Grand Prix-håpet Raylee kan få problemer dersom hun skal representere Norge i Eurovision-finalen i mai. Foto: NRK Vis mer

Store forskjeller

Den store forskjellen på lyttere kan skyldes årets organisering av MGP. I år har alle finalistene deltatt i delfinaler de siste seks ukene. Låtene deres ble ikke sluppet før samme uka de skulle i aksjon i delfinalene.

Raylee opptrådte i første delfinale 11. januar, mens Ulrikke Brandstorps låt ikke ble sluppet før helt i slutten av januar. MGP-publikumet fikk heller ikke høre «I am gay» av Liza Vassiliva før i begynnelsen av februar, da Finnmarksjenta ikke deltok før i aller siste delfinale - forrige helg.

Vassiliva ligger nederst på Spotify-lista, med rundt 45 000 avspillinger.

- Bra å være tidlig ute

- Selvfølgelig var det bra å være tidlig ute med låten, men samtidig er det andre låter som var tidlig ute som ikke gjør det så bra som Raylee, sier «Wild»-produsent Thomas Wallén.

Tone Damlis låt «Hurts Sometimes» ble også sluppet helt på slutten. Hun har i midlertid rukket å få rundt 117 000 avspillinger på litt over ei uke. Manager David Eriksen mener at Damlis konkurrenter har hatt en fordel.

PREMIERE: Se Tone Damlis rykende ferske musikkvideo til MGP-låta «Hurts sometimes». Låta er med i MGP-finalen lørdag 15. februar. Video: Tobias Frøystad/ Expect Films Vis mer

- Det finnes ikke noe fasit for dette, da det er første gang denne modellen prøves ut. Men selvsagt, har en låt fått vist deg tidlig og blitt jobbet med og etablert seg i løpet av fem uker, så vil det være en fordel når det gjelder streaming. Oddsen blir da selvsagt ikke helt på topp, selv med gode kritikker, skriver Eriksen til Dagbladet.

Han understreker likevel at dette ikke er en streamingkonkurranse, og at det til syvende og sist er publikum som avgjør hvem som skal representere Norge i Rotterdam.

- Vi gleder oss til å være med på lørdag, og så er det veldig gøy at det faktisk er så mange bra låter med, avslutter han.

Prosjektleder for MGP, Stig Karlsen, sier at de har jobbet grundig og lenge med å finne en god modell for delfinaler og finale.

- Det å slippe artister over tid, gjør at ikke alle artistene sloss om oppmerksomheten samtidig. Så kan man se fordeler både ved å være først og tidlig ut, og sent i løpet. Noen vil si at det er best å bygge interesse over tid, mens andre mener at det er best å fange oppmerksomhet med ferskvare når finalen nærmer seg, sier Karlsen.

Hele Norges coronakart