Debatt: Abort

Klarer du ikke å bære frem to barn, klarer du kanskje ett?

Selvbestemmelse må også gjelde for fosterreduksjoner.

FOSTERREDUKSJON: Det er lite som tilsier at tvillinger vil bli utryddet i Norge som et resultat av fosterreduksjon, og det er opp til politikerne å innrette eventuelle forebyggende tiltak mot fosterreduksjon på samme vis som mot abort, skriver de fem forfatterne av denne kronikken. Foto: NTB Scanpix
FOSTERREDUKSJON: Det er lite som tilsier at tvillinger vil bli utryddet i Norge som et resultat av fosterreduksjon, og det er opp til politikerne å innrette eventuelle forebyggende tiltak mot fosterreduksjon på samme vis som mot abort, skriver de fem forfatterne av denne kronikken. Foto: NTB ScanpixVis mer
Meninger

Hvis en kvinne er gravid med ett foster, gir abortloven henne rett til å velge abort. Om en kvinne derimot er gravid med to fostre, så vil noen frata henne retten til å velge bort det ene fosteret. Kan det forsvares?

Skal kvinner kunne velge hvor mange barn de vil bære fram? Spørsmålet har vært heftig diskutert i forbindelse med regjeringsforhandlingene mellom H, V, Frp og KrF. Én av grunnene til at KrF valgte å gå inn i Solberg-regjeringen, var at statsministeren åpnet for forhandlinger om abortloven. Lovendringen, som nå ligger ute på høring med frist 2. april, innebærer at alle fosterreduksjoner skal behandles i nemnd, uavhengig av om prosedyren utføres innen utgangen av 12. svangerskapsuke.

I Norge har selvbestemt abort innen utgangen av 12. svangerskapsuke vært lovfestet siden 1976. Denne loven er mer eller mindre allment akseptert. Fosterreduksjon medfører en reduksjon av antall fostre ved et flerlingsvangerskap. De som er motstandere av abort vil forståelig nok også være motstandere av fosterreduksjon. Og de som synes fosterreduksjon er moralsk tillatelig, vil typisk mene at abort er moralsk tillatelig. Likevel vil ikke alle som gir sin tilslutning til abort være for fosterreduksjon.

I artikkelen «Abort og fosterreduksjon: En etisk sammenlikning», som er publisert i tidsskriftet Etikk i Praksis, undersøker vi i hvilken grad en aksept av abort også burde medføre en aksept av fosterreduksjon. Her følger en kortversjon.

Enkelte hevder at det er en etisk forskjell mellom abort og fosterreduksjon fordi sistnevnte utsetter gjenværende fostre for skade. Amerikaneren Mark Evans, som utviklet prosedyren vi benytter i Norge, har studert fosterreduksjon siden inngrepene ble vanlige i USA på 80-tallet. Evans har funnet at en reduksjon fra trillinger til tvillinger reduserer risikoen for spontanabort. I tillegg reduseres prematuritet – hovedårsaken til morbiditet – betraktelig. Om fosterreduksjon ikke skal tillates, kan en kvinne som går gravid med flere fostre enn hun ønsker bare velge mellom «alle eller ingen». Det kan neppe anses som mindre skadelig.

Professor Ola Didrik Saugstad har tatt til orde for at fosterreduksjon leder til en uheldig sortering, fordi man kan innhente informasjon om egenskaper ved fosteret før utgangen av tolvte svangerskapsuke og muligheten for at noen i framtida kan velge bort fostre på bakgrunn av kjønn eller ferdigheter. Norge tilbyr fosterdiagnostikk – uavhengig av antallet fostre – til kvinner med risikosvangerskap. Frykten for en skråplanseffekt kan tale mot fosterreduksjon, men fosterreduksjon medfører ikke noen ny form for sortering sammenliknet med abort. Vi har muligheten til å styre utviklingen, og argumentet er ikke mer vektig mot fosterreduksjon enn for andre aborter.

«Klarer du å bære fram ett barn, klarer du to!», sa KrFs leder Ropstad, og fikk debattforaene til å koke. Han uttalte i etterkant at det var krøkkete sagt. Poenget hans er likevel at kvinner som ønsker barn bør være forberedt på å bære fram mer enn ett foster. Vi anser det som diskriminerende at kvinners selvbestemmelsesrett avhenger av hvor mange fostre de går gravide med.

Andre debattanter har fokusert på tapet det gjenværende barnet lider gjennom å miste et potensielt tvillingsøsken. Det er forståelig at et barn som allerede har vokst opp med en tvilling ikke kan se for seg noe annet, men det gjelder trolig alle søsken. Oss bekjent finnes det ingen evidens på negative psykologiske langtidseffekter hos gjenværende barn etter fosterreduksjon. Vi klarer derfor ikke å finne noen tungtveiende grunner til at sorgargumentet har større relevans for fosterreduksjoner enn for abort. I ytterste konsekvens peker «klarer du ett»-argumentet mot at kvinner som allerede er mødre bør få begrenset retten til selvbestemt abort. «Klarer du ikke å bære fram to barn, klarer du kanskje ett?» framstår dessuten som en minst like fornuftig vending.

Har fosterreduksjon negative psykologiske konsekvenser for mor eller foreldreparet? Flere studier undersøker akkurat dette. I én studie rapporterte en tredjedel depressive symptomer ett år etter fosterreduksjonen. Disse symptomene var imidlertid i all hovedsak borte etter to år. Andre studier har gitt liknende resultater. Imidlertid er det ikke slik at noen pålegges å utføre verken abort eller fosterreduksjon. Og studier som har undersøkt effekten av å nekte en kvinne abort når hun ønsker det, påviser dårligere psykisk helse hos både kvinnen og eventuelle barn hun hadde fra før.

Noen hevder at fosterreduksjon fører til et samfunn der tvillinger vil føle seg diskriminert og uønsket. Men at fosterreduksjon er tillatt medfører verken en moralsk eller juridisk plikt til å gjennomføre dette. Det er lite som tilsier at tvillinger vil bli utryddet i Norge som et resultat av fosterreduksjon, og det er opp til politikerne å innrette eventuelle forebyggende tiltak mot fosterreduksjon på samme vis som mot abort.

Denne gjennomgangen taler for at det ikke finnes noen etisk relevant forskjell mellom abort og fosterreduksjon. Hvis vi, gjennom abortloven, gir en kvinne respekt for autonomi i valget om abort, hvorfor skulle vi ikke gjøre det samme for en kvinne som ønsker fosterreduksjon? Det er fremdeles kvinnens kropp, helse, livssituasjon og familie som påvirkes. Et prinsipp om reproduktiv selvbestemmelse tilsier at vi bør tillate kvinner selvbestemmelse over antallet barn de ønsker. Derfor mener vi fosterreduksjon er etisk likestilt med abort og bør reguleres deretter – inkludert en selvbestemt rett fram til utgangen av uke 12.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.