Klarer han å endre måten vi spiller dataspill på?

Møt mannen bak «Heavy Rain» i nettmøte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| - Teknologi er bare et verktøy. Det som er viktig er tankene som ligger bak, svarte den franske spillskaperen David Cage i et nettmøte med Dagbladets lesere da hans forrige spill, «Fahrenheit», ble lansert i 2005.

I spillet lot han spillerne velge hva de ville gjøre i langt større grad enn vi var vant til.

Når Cage nå er høyaktuell med det PS3-eksklusive spillet «Heavy Rain», er det tydelig at han har hatt noen gode ideer underveis. Men det er også svært tydelig at han har fått god hjelp av teknologien til å få fram ideene til spillerne.

Annerledes thrillerI «Heavy Rain» får du spille gjennom en thrillerhistorie som spenner over en rekke personer. En av de tingene som har vært viktig for Cage når han har laget spillet, var at spilleren skulle ha fri tøyler til å velge som han eller hun vil i spillet.

Dette kan være fra så prosaiske ting som å velge hva du vil spise i et kjøleskap, til de langt større valgene.

- Spillets aller viktigste beskjed er hvor langt du er villig til å gå for å redde noen du elsker, har Cage tidligere uttalt.

«Heavy Rain» vil både på måten du direkte styrer alle figurenes handlinger, og på måten selve mordmysteriet utradisjonelt fortelles på, kunne tvinge spillere til å tilnærme seg mediet på en helt ny måte.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer