Klarer ikke å la være

TRONDHEIM (Dagbladet): I Jean Genets «Balkongen» skal Ola B. Johannessen gjøre sin første skuespilleroppgave på nye Trøndelag Teater. Han ser på det å stå på scenen som et viktig og verdifullt friminutt fra jobben som teatersjef.

Samtidig er han klar over farene ved å bruke for mye tid til egen kunstnerisk utfoldelse.

- Selv mener jeg å ha funnet en passende balanse, sier Ola B, som har kontraktfestet at han kan gjøre to kunstneriske oppgaver i løpet av en sesong. For å gå ut over dette, må han ha godkjennelse fra teatrets styre.

Viktig

- Jeg har sett eksempel på at det har bikket over. Uten å nevne navn, kan jeg si at enkelte teatersjefer har hatt for stor egen kunstnerisk aktivitet ved siden av det å være sjef. Det er for å unngå å komme i denne fella jeg har fått dette inn i min kontrakt, sier Ola B. Johannessen.

Han vil absolutt forsvare teatersjefens rett til å plukke seg selv ut til skuespiller- og instruktøroppgaver.

- Det er viktig å delta i det kunstneriske arbeidet på gølvet, sammen med dem du er kunstnerisk leder for, sier Ola B.
- Hvordan er det praktisk mulig å kombinere dette med dine mange oppgaver som sjef?

- Det går hvis du er dyktig til å administrere ditt eget liv, og det å gjøre kunstneriske oppgaver er viktig for at du skal trives i jobben som teatersjef. På scenen får jeg et friminutt fra sjefsjobben, der jeg kan være både subjektiv og «selvopptatt», sier Ola B.

Smalt stykke

Han legger vekt på at det å være teatersjef er en jobb på åremål. De kunstneriske evnene må holdes ved like, slik at han kan ta oppgaver som skuespiller eller intruktør etter at sjefsperioden er over.

Ola B. Johannessen har ikke akkurat gjort det enkelt for seg, når han nå skal gjøre sin skuespillerdebut på nye Trøndelag Teater i rollen som Politisjefen i Jean Genets «Balkongen».

Det er et såkalt smalt stykke, som det ifølge teatersjefen nesten er umulig å lykkes med på scenen.

- Selv har jeg sett to oppsetninger av stykket, og de var ikke vellykket, røper Ola B.

Han sier rett ut at de ikke forventer noen publikumssuksess med dette stykket, hvor illusjon og virkelighet går om hverandre i Madame Irmas horehus. Premieren er på Studioscenen førstkommende lørdag.