OLYMPISK STØRRELSE: Ungdomsbøkene i «Harry Potter»-serien har gjort J.K. Rowling så stor at hun ble invitert til å lese dikt under åpningsseremonien for London 2012. Nå skal hun til pers som voksenbokforfatter. Foto: JEWEL SAMAD / AFP / NTB SCANPIX
OLYMPISK STØRRELSE: Ungdomsbøkene i «Harry Potter»-serien har gjort J.K. Rowling så stor at hun ble invitert til å lese dikt under åpningsseremonien for London 2012. Nå skal hun til pers som voksenbokforfatter. Foto: JEWEL SAMAD / AFP / NTB SCANPIXVis mer

Klarer seg godt uten Harry

J.K. Rowling viser både vidd, stil og intelligens i sin første voksenroman.

ANMELDELSE: Jeg innrømmer at jeg tilhører dem som ble en smule skeptisk da jeg hørte om J.K. Rowlings planer om å lage en roman for voksne. Det går vel med henne som med krimforfatterne, tenkte jeg. Når de beveger seg ut av sjangeren sin og stripper fortellingen for plott og sjangerremedier, avsløres en nokså skral stil og et spinkelt språk.

Men så ble det ikke sånn. Den halvtusen siders «The Casual Vacancy», som kommer på norsk i november, er en fullgod roman.

Men der Harry Potter representerte noe helt nytt, har Rowlings nå skrevet en arketypisk victoriansk roman, med åpenbar inspirasjon fra blant annet George Elliots «Middlemarch»: Om småbyens ubønnhørlige konflikt mellom fattig og rik, menn og koner, barn og foreldre. Om sladder og smålighet, oppkomlinger, bakstrevere og idealister, utroskap.

Småbyens typer
Fortellingen trigges av det plutselige dødsfallet til 44 år gamle Barry Fairbrother. En god familiemann som satt i menighetsrådet i den idylliske småbyen Pagford. Hans bortgang betyr at det blir «a casual vacancy» - en plutselig ledighet i menighetsrådet. Den tomme stolen gjør at det blir et bikkjeslagsmål om plassen, der småbyfasaden krakelerer og alt gørr kommer ut. Barry kjempet nemlig mot småborgerskapet i byen. De vil ikke innlemme den slumaktige forstaden Fields, der Barry selv vokste opp. Og de vil kvitte seg med metadontilbudet i byen.

FRA MAGI TIL IRONI: Hun skriver godt, Rowling; vittig, ironisk, spissformulert og skarpt om typene med gjenkjennelige karakteristikker, skriver vår anmelder. Foto: PAUL HACKETT / REUTERS / NTB SCANPIX
FRA MAGI TIL IRONI: Hun skriver godt, Rowling; vittig, ironisk, spissformulert og skarpt om typene med gjenkjennelige karakteristikker, skriver vår anmelder. Foto: PAUL HACKETT / REUTERS / NTB SCANPIX Vis mer

Hun gjør det ikke lett for oss. De første 50 sidene bombarderes vi av navn og familier, med tilhørende spissformulerte karakteristikker som representerer småbyens sosiale lag. Den fete konservative handelsmannen med sin sladderaktige kone. Det indiske legeekteparet med en selvskadende datter, rektorfamilien med en lillelord-aktig sønn som er skolens versting. Og altså - den fortellingen som gjør mest inntrykk; sosialklientene fra Fields, med en forslått narkoman mor, en liten forsømt sønn - og datteren Chrystle som gjør sitt beste med de verste forutsetninger. Det er hos henne Rowlings hjerte synes å ligge.

Visse svakheter
Hun skriver godt Rowling; vittig, ironisk, spissformulert og skarpt om typene med gjenkjennelige karakteristikker. Best grep har hun likevel om fjortenåringene, som hater sine narraktige foreldre. Det er fra dem hevnen kommer. Og «Middelmarch» blir pyntelig i forhold til det som avsløres av hat og utroskap og vold og incest og voldtekter og dop og heleri.

«The Casual Vacancy» har sine svakheter. Ved siden av den nokså kaotiske åpningen, kunne den dramatiske avslutningen vært mer finurlig.

Jeg tviler vel egentlig på at dette ville blitt en bestselger sånn helt uten Harrys hjelp. Men en god roman er det.

«BOOK OF THE MOMENT»: Sant som det er sagt, under lanseringen på en bokhandel i London. Foto: MATT DUNHAM / AP / NTB SCANPIX
«BOOK OF THE MOMENT»: Sant som det er sagt, under lanseringen på en bokhandel i London. Foto: MATT DUNHAM / AP / NTB SCANPIX Vis mer