SEKS TIMER I PARADISET: Laura Christina Brøvig Vallenes (t.v.) og Charlotte Qvale er dansere i paradiset under den 20 timer lange Dante-forestillingen i Trondheim. Foto: Tom E. Østhuus.
SEKS TIMER I PARADISET: Laura Christina Brøvig Vallenes (t.v.) og Charlotte Qvale er dansere i paradiset under den 20 timer lange Dante-forestillingen i Trondheim. Foto: Tom E. Østhuus.Vis mer

Klart for 20-timers maratonteater

Trondheim danker ut "Vildanden" i Bergen.

||| TRONDHEIM (Dagbladet): 100 artister er i gang med intense øvinger til den 20 timer lange oppsetningen av Dantes «Den guddommelige komedie» i Trondheim.

Forestillingen begynner lørdag kl. 12.00 og varer til søndag kl. 08.00.

For å komme deg gjennom skjærsilden må du være 1,5 time i tårnrommet i Vår Frue kirke. Skal du oppleve helvete, tar det deg seks timer på Trondheim Brannstasjon - og du må være seks timer på Kristiansten Festning for å få med deg hele paradiset.

NM i langspillteater
For kort tid siden skapte Festspillene i Bergen teaterhistorie og mye oppstyr med sin maratonoppsetning av Henrik Ibsens «Vildanden»
og nå kommer denne enda lengre teateroppsetningen i Trondheim.

- Er vi inne i et NM i langspilt teater?

- Nei, denne produksjonen har vi jobbet med siden i fjor høst, men det er interessant at vi fikk en sånn lang oppsetning også i Bergen, sier Berit Rusten i Panter Tanter, som står bak Dante-prosjektet.

- Jeg tror fenomenet er en slags reaksjon på dette med fastfood. Det har noe å gjøre med at publikum ikke bare skal konsumere noe lettfordøyelig, men også noe som setter seg litt i kroppen.

- Det at dere holder på dobbelt så lenge som «Vildanden» er kanskje også et bidrag til den evige bykampen mellom Trondheim og Bergen?

- Ha-ha, nå først oppdaget jeg den! Nei, vi begynte jo med dette før dem, men det kan godt hende at det som skjer i Trondheim er mer mangfoldig og frodig enn det som skjer i Bergen, hvor det hele er mer striglet. Ibsen-prosjektet var jo en del av Festspillene og for kultureliten, men vi gjør et prosjekt der kunstnere jobber mellom brannmenn på utrykning og sånn, sier Rusten.

Kommer publikum?
Både dansere, visuelle kunstnere, sangere, forfattere, lifeartists som er asylsøkere og innvandrere, performanceartister, musikere og klovner er med på vandringen gjennom Dantes «Den guddommelige komedie».

- Men får du publikum til en så lang forestilling?

- Folk kan selv velge hvor mye av forestillingen de vil se, og det er ikke plass til like mange over alt heller. I helvete på brannstasjonen er det plass til 180, mens det i paradiset på Kristiansten Festning er åpent for de aller fleste.

- Tror du noen orker å bli med i 20 timer?

- Ja, vi har forhåndssolgt 40 slike billetter og det synes jeg er ganske bra, for de publikummerne som blir med på hele denne løypa er også villige til å bryte noen grenser i forhold til en kunstkonvensjon, sier Rusten.

En forestilling
Det er i utgangspunktet lagt opp til denne ene forestillingen, men hun vet prosjektet har inspirert andre og tror deler av prosjektet vil bli vist igjen.

Foranledningen til Dante-prosjektet var et samarbeid mellom Panter Tanter og en gruppe asylsøkere.

- En asylsøker fra Darfur sa at vi aldri kunne forstå lidelsen hans folk har opplevd, men at vi kanskje kunne forstå litt av det hvis vi leste «Den guddommelige komedie» av Dante. Det ble starten på den 20 timer lange forestillingen vi nå skal vise, sier Berit Rusten.

 

 

MARATONTEATER: Berit Rusten i Panter Tanter og regikonsulent Karstein Solli under øvingen på den 20 timer lange Dante-forestillingen. Foto: Tom E. Østhuus.
MARATONTEATER: Berit Rusten i Panter Tanter og regikonsulent Karstein Solli under øvingen på den 20 timer lange Dante-forestillingen. Foto: Tom E. Østhuus. Vis mer