Klassekampens kunstkompetanse

«Det gjentar seg år etter år: En nyskapende, avantgardistisk utstilling får tabloidmediene til å hente fram krigstypene: Er dette kunst? spørres det provoserende, og fem-på-gaten (sic) får beklage seg over at staten bruker penger på {lsquo}noe treåringen min kunne gjort bedre'.»

  • Dette skrev litterært innsiktsfulle Bendik Wold i ingressen til et intervju med filosofen Eva Løveid Mølster i gårsdagens utgave av Klassekampen, under tittelen «Kunst er kunst».
Wold fortsatte: «Greit nok, kan vi kanskje si - så blir det for en gangs skyld kunstdebatt i en bredere offentlighet. Problemet er imidlertid at tabloidavisene stiller feil spørsmål [...]»

  • Det er greit at vi - som ifølge Samtidens redaktør, Knut Olav Åmås, representerer «det utvidete idrettsbegrep» - blir belært.
Men man må vite hva man skriver om. Wold henviste - men uten å informere leserne - til vinterens debatt etter et «avantgarde»-innslag i regi av Stunt Club i det intermediale rommet på Kunstnernes Hus. VG brukte ei førsteside på mannen med hånda sydd fast til kinnet, og hadde etter det Dagbladet erfarer tenkt å slå opp den interessante performancekunstneren Kjetil Skøiens mislykkede forestilling, «The Dog Show», likedan.

  • I herværende tabloid (09.03.02) belyste featurejournalist Rønnaug Jarlsbo fenomenene på «Huset» med en meningsutveksling mellom to motpoler i dagens norske kunstoffentlighet:
Kunstner og direksjonsformann i Kunstnernes Hus, Inghild Karlsen, og kunsthistorikeren/maleren Tommy Sørbø. Hva som var «feil» ved Jarlsbos spørsmål, er det vanskelig å se.

  • Jeg så fotografier av Wieneraksjonisten Rudolf Schwarzkoglers iscenesatte «body art» på Documenta 5 i Kassel for 30 år siden, og dette gjorde ikke «reprisene» på Kunstnernes Hus så lokkende.
Dagbladet var til stede på Statens kunstakademi da den kaliforniske kalvinisten David Duncan utla sine grunne grunner for å tømme sin siste sæd i en fattig og nylig avdød meksikansk kvinne sør for Rio Grande. «Likskjending var selvpining,» het min «kommentasje», som også rommet noen spørsmål.

  • Jeg er enig med Dagbladets neste kulturredaktør Hege Duckert (Aftenposten 08.07.02) i at Bjørgulv Braanen har gjort mye med Klassekampen, men istemmer også skulptøren Nils Aas' ord om noe svak kunstdekning. Det fins forbedringspotensial.

Ellers kan medarbeidere - som avisas tidligere ikon, Josef Stalin, hevdet overfor kadrene på en partikongress - bli «svimle av medgang».