TERNINGKAST FIRE: Trass sine billige triks og manipulative fakter rører «Peter og Dragen» ved noe dypt menneskelig, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST FIRE: Trass sine billige triks og manipulative fakter rører «Peter og Dragen» ved noe dypt menneskelig, skriver Dagbladets anmelder.Vis mer

Anmeldelse: «Peter og Dragen»

Klassisk Disney, på godt og på vondt

«Peter og Dragen» er en arketypisk fortelling om vennskapet mellom en gutt og en stor, grønn dataanimert drage.

FILM: Om det siste tiåret har vært nostalgiens tidsalder i Hollywood, er det mye som tyder på at vi nå beveger oss inn i den passive nostalgiens æra, hvor hvert eneste større filmprosjekt kommer innhyllet i en eim av vage déjà vu-aktige fornemmelser av at man kanskje har vært borti historien eller figurene i en eller annen tidligere sammenheng. David Lowerys «Peter og dragen» er et protoeksempel på dette, basert som den er på Don Chaffey-filmen ved samme navn fra 1977 – eller i alle fall utgangspunktet om en gutt og en stor, grønn drage.

Peter og dragen

4 1 6

Barnefilm, eventyr

David Lowery

Robert Redford, Bryce Dallas Howard, Oakes Fegley, Karl Urban m.fl.

30. september 2016

6 år

Pete's Dragon

«Dragen og hans gutt.»

Drage
Der Chaffeys film var et tidlig – og ikke spesielt elegant – møte mellom animerte figurer og mennesker av kjøtt og blod, er Lowerys nye versjon en Disney-film av klassisk støpning, med alt det innebærer av konvensjonell struktur, amerikanske verdier og en sentimentalitet som treffer både voksne og barn rett i hjerterota. Denne utgaven av «Peter og dragen» er en slags «Jungelboken» lagt til den amerikanske nordvestkysten, hvor den foreldreløse Peter bor i en hule med sin beste venn og trofaste beskytter Elliott – en gigantisk pelskledd drage som både ser ut og oppfører seg som en hund.

Dramaet begynner når Peter blir oppdaget av skogvokteren Grace, og mot sin vilje hentes tilbake til sivilisasjonen. Her finner han seg raskt til rette sammen med Grace, kjæresten Jack og dennes datter Natalie, men båndet mellom gutt og drage lar seg naturligvis ikke slite i stykker så lett. Problemet er bare at det er nok av mennesker som vil ta Elliott til fange, og som ikke ser ham for den edle sjelen han er.

Hund
At Robert Redford, Bryce Dallas Howard, Wes Bentley og Karl Urban er dubbet til norsk er et tydelig tegn på at «Peter og dragen» som er beregnet på et svært ungt publikum, og dette inntrykket understøttes av musikkbruken, som aldri lar det være tvil om hva publikum til enhver tid skal føle. Verken dubbingen, musikken eller introduksjonen av figurene fungerer optimalt, men når historien i andre halvdel skyter fart inn i feelgood-sentimentaliteten, er det en smal sak å se gjennom fingrene med det faktum at dialogen ikke matcher munnene.

«Peter og dragen» er en arketypisk fortelling om en gutt og hans hund, og er bygget opp rundt den viktigste leksa små barn lærer på film – nemlig viktigheten av å skuffe firbeinte venner som ser på dem med bedende, forventningsfulle øyne som utstråler en bunnløs, betingelsesløs kjærlighet og lojalitet de aldri vil oppleve maken til. Sånn sett rører filmen trass sine billige triks og manipulative fakter ved noe dypt menneskelig.