Klassisk salgssvikt

Skal man satse på å skape stjerner som Marte Krogh eller heller satse på nytt repertoar?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det er veivalget den klassiske platebransjen står overfor. Det er slutt på de mange gullkantede kontraktene, og salgstallene stuper på det internasjonale markedet.

I Norge er det selskapene som finner nisjer som opplever størst suksess.

- De andre plateselskapene har kjørt seg selv på dunken, påstår salgssjef Dag John Kætt hos Naxos.

Mens de store plateselskapene sliter med mindre budsjetter og lavere salgstall, selger Naxos bare mer og mer plater. Så langt i år har de solgt 480000 plater, en markedsandel på 40 prosent.

Selskapenes skyld

- Det klassiske platemarkedet er mettet. Ingen artister kan regne med de samme langtidskontrakter som før, sier Charles Rodier, kontraktsansvarlig ved EMI Classics' hovedkontor i London. Det har blant annet Oslo-Filharmoniens Mariss Jansons fått erfare, han er én av kjendisartistene som ikke har fått fornyet sin faste kontrakt med EMI Classics.

Bransjen opplevde en boom da cd-en kom på begynnelsen av åttitallet og alle skulle fornye platesamlingen sin. Det ble gjort for mange innspillinger av det samme repertoaret.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer