Klassisk salgssvikt

Skal man satse på å skape stjerner som Marte Krogh eller heller satse på nytt repertoar?

Det er veivalget den klassiske platebransjen står overfor. Det er slutt på de mange gullkantede kontraktene, og salgstallene stuper på det internasjonale markedet.

I Norge er det selskapene som finner nisjer som opplever størst suksess.

- De andre plateselskapene har kjørt seg selv på dunken, påstår salgssjef Dag John Kætt hos Naxos.

Mens de store plateselskapene sliter med mindre budsjetter og lavere salgstall, selger Naxos bare mer og mer plater. Så langt i år har de solgt 480000 plater, en markedsandel på 40 prosent.

Selskapenes skyld

- Det klassiske platemarkedet er mettet. Ingen artister kan regne med de samme langtidskontrakter som før, sier Charles Rodier, kontraktsansvarlig ved EMI Classics' hovedkontor i London. Det har blant annet Oslo-Filharmoniens Mariss Jansons fått erfare, han er én av kjendisartistene som ikke har fått fornyet sin faste kontrakt med EMI Classics.

Bransjen opplevde en boom da cd-en kom på begynnelsen av åttitallet og alle skulle fornye platesamlingen sin. Det ble gjort for mange innspillinger av det samme repertoaret.

Nisjene vinner

- Den klassiske musikkverdenen blir stadig mer lik popbransjen. Det blir større forskjeller mellom artistene, med noen få stjerner som får gi ut hva som helst, omtrent uansett hvordan det låter, sier Håvard Gimse, en av våre fremste pianister.

- Som utøver merker jeg de dårlige tidene. Jeg skal spille inn musikk med orkester, men fordi orkesterinnspillinger er dyrt, har det blitt skjøvet fram i tid.