Terningkast tre: «Life» deler plott med «Alien», «The Thing», «Blindpassasjer» og en tredjedel av alle «Star Trek»-episoder om infiserte romskip.Vis merVis merVis mer Vis mer

Anmeldelse: «Life»

Kleint om Calvin

Sci-fi-thrilleren «Life» er vanskelig å ta på alvor, men vanskeligere å tolke som sjangerparodi.

FILM: «How smart is this thing?». Denne filmen er ikke lett å bli klok på. Ei heller blir du så mye dummere. På den ene siden kan den ses som et alvorlig og tidvis vellykket forsøk på å skape spennende romgys, der jordens utvalgte romstasjonerte må slåss mot Calvin («all muscle, all brain, all eye»), et monster av en Mars-borteboer berserk om bord. På den andre siden kan den kanskje ses som ironisk sjangerharselas, som morer seg posthumoristisk med melodrastisk møl. Filmen er da også skrevet av Rhett Reese og Paul Wernick, som stod bak «Deadpool» og «Zombieland».

Life

3 1 6

Horror, science fiction, thriller

Daniel Espinosa

Ryan Reynolds, Rebecca Ferguson, Jake Gyllenhaal, Hiroyuki Sanada

23.03.2017

Life

«Liv på Mars»

Uoriginal
Men det er ingen øyeblikk av parodisk humor, som for eksempel i «Snakes on a Plane». Den lar seg også vanskelig lese totalironisk, som Will Ferrell og Kristen Wiigs mørke melodrama «A Deadly Adoption» for Lifetime. Så den havner tilbake i alvoret. Og da feiler den på flere punkter.

«I’m a very good-looking American», sier Roy Adams (Ryan Reynolds), som sammen med romforskerkollegene Miranda North (Rebecca Ferguson) og David Jordan (Jake Gyllehaal) fanger en romkapsel lik en baseball, for så å undersøke prøvene fra Mars-overflaten. Manusforfatterne har oftest trykket space på tastaturet og skapt tomrom. Replikkene forklarer hva som skjer: «This was supposed to be a routine». «It’s so much bigger now». «We’ve lost all communication». Eller stiller spørsmål: «Are you gonna bring the Martian back to earth?», «Can we trust the glove?» (Eh, nei). Her behandles publikum som amøbe. Og plottet ligner et dusin andre filmers, en tredjedel av alle Star Trek-episoder med infisert skip, og norske «Blindpassasjer», «Alien», «The Thing» og – og – og.

B-film
Det har heller ikke lyktes regissør Daniel Espinosa – som tidligere har laget blant annet «Child 44», «Safe House», «Snabba Cash» og «Babylonsjukan» – å pumpe luft inn i vakuumet. «It’s hard to watch people die», påstår Gyllenhaal så alvorlig han kan. Nei, dessverre ikke. «Be moved» reklamerer Sony til slutt. Det kunne stått «B-movied».