Klikkende kunsthandel

Da svenske Crafoord Auctions Group innbød til vår-auksjon i Stockholm forrige uke, annonserte de med verdenspremiere for virtuell auksjon.

Dermed kunne kjøpere konkurrere over nettet med de anonyme telefontilbudene og salens fysisk nærværende budgivere. Det gikk bra inntil webserveren streiket og firmaets virtuelle auksjonarius - døpt Danielle - måtte erstattes med en utroper av kjøtt og blod.

  • Den tekniske feilen kommer nok bare til å bli en fotnote i utviklingen av kunstsalg på nettet. Det samme gjelder den langt større skandalen, da en guttunge i USA brukte musetasten og farens kredittkort til å erverve seg et maleri av Gauguin til den nette pris av flere titalls millioner. Netthandel har nok kommet for å bli, og verdens største auksjonsfirma, Sotheby's, er tungt inne på det virtuelle markedet med satsinger i 100-millionersklassen og samarbeid med elektronhandelgiganten Amazon. De er ute etter dagens travle IT-millionærer, og andre kunstinteresserte investorer med store konti og liten tid.
  • I går presenterte det norske selskapet Artaround seg som et virtuelt visnings- og salgssted for ti gallerier og tre museer her til lands. Med en spennvidde fra solide signaturer i Galleri Riis til de uetablertes navn hos Unge Kunstneres Samfund sikter firmaet mot variasjon over sine nettsider. Artaround vil til enhver tid være oppdatert med gallerienes aktuelle utstillinger, og dessuten ha tilgang til andre kunstnere som fins på «stallen» eller i lageret.
  • Artaround har kartlagt norske kjøpevaner når det gjelder kunst, og undersøkelsen viser at en stor prosent av de spurte kan tenke seg å kjøpe maleri over Internett. I globaliseringens tid nøyer ikke IT-selskapet seg med det hjemlige markedet, og har allerede opprettet et stockholmskontor, mens tilsvarende baser i Danmark, Finland og seinere europeiske land står for tur. Slik vil man teste bærekraften i begrepet om «Det nordiske mirakel», som har skapt en ny interesse for Nordens kunstnere utenlands. Artaround vil også gi en åpning for de helt unge, og sisteårsstudentene på våre hjemlige akademier får en tidsbegrenset tilgang til nettgalleriet.

Så får man se om Artaround har klekket et gullegg, og et nytt sekel blir de klikkende kunstkjøps tid.

AKADEMIENES AVGANGSELEVER, som Oslo-aktuelle Petter Hepsø, kan få sine skulpturer lagt ut på det norske IT-selskapet Artarounds nettsider.