Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Klimaendringene er for skumle for barn. Hilsen staten

Norske myndigheter stopper scener som viser klimaendringer fordi det skaper «frykt og angst» hos barn under 15 år. Det er skummelt.

Kommentar

Å se barnefilmer på kino er kos. Du har med dine egne barn, kanskje noen av vennene deres. Etter forhandlinger om hvor mye godteri som skal kjøpes, synker du dypt ned i et sete og venter.

Forrige gang jeg gikk på kino med barna, ble jeg litt rykket ut av rutinen. Jøss, tenkte jeg. Det var nemlig ikke bare de vante reklamene som gikk over lerretet, opptil flere av dem handlet om klimaendringer.

Slik er trenden også generelt i reklamemarkedet. Stadig flere produkter og tjenester er rettet inn mot grønnere livsstil. Bedrifter skal tjener penger på omstillingen i samfunnet og markedsfører seg deretter. Flere av dem gjør det ved å vise konsekvensene av klimaendringene.

Nå har Forbrukertilsynet fattet et vedtak som betyr at slik reklame kan være forbudt å vise for barn under 15 år. Var virkelig Greta Thunberg bare akkurat gammel nok til å se slike filmer før hun startet det som ble en internasjonal bevegelse, skolestreiken? Som en vittig fyr spurte på Facebook: Hva blir det neste – innreisenekt for Thunberg?

Og ikke minst: Blir det slutt på reklame som viser klimaendringer mens jeg gomser godteri før «Detektivbyrå Nr. 2 – Operasjon Mumie»?

KLIMASTREIKERNE: Greta Thunberg var 16 år da hun begynte sin skolestreik for klimaet. Foto: AP Photo/Michael Probst
KLIMASTREIKERNE: Greta Thunberg var 16 år da hun begynte sin skolestreik for klimaet. Foto: AP Photo/Michael Probst Vis mer

Dette kan virke som en liten sak, men den har vidtrekkende konsekvenser. Det handler både om ytringsfrihet, og helt konkret hvordan vi skal forholde oss til debatten om klimaendringer. Må vi skjerme barna for denne virkeligheten?

Forbrukertilsynet fattet vedtaket i forrige uke, skrev Dagens Næringsliv i går. Tilsynet mener at en reklame for for Norsk Vind, som promoterer utbygging av norsk vindkraft, er et brudd på markedsføringsloven. Selskapet Try har laget denne, og har flere versjoner av samme film. Det er den lange, på 60 sekunder, som tilsynet setter ned foten for.

Budskapet i filmen er at vi har dårlig tid, at vi må kutte utslipp fram mot 2030. Da trenger vi handling, også vindkraft, argumenterer reklamen. Gjennom de seksti sekundene får vi se korte glimt av konsekvenser av klimaendringer; skogbrann, flom og kalving av isbreer. Vi hører, og ser tilslutt også, en klokke som tikker. Og et flimrende tv-apparat.

Klokka er forresten frikjent, den er nemlig eneste element i en 15-sekundersversjon som passerte tilsynets sensur.

Det er altså klimaendringene som er problematisk materiale. Det er merkelig. Filmen viser udiskutable konsekvenser av klimaendringene, som vi allerede ser utspille seg.

Bildene som er valgt for å vise disse, er dessuten forsiktige. Skogbrannen i filmen ser ut som et lite bål i skogen, flommen er en elv som har gått litt over sine bredder og kalvingen av isbreen er ikke dramatisk framstilt.

Nyhetsbildet anno 2020 er fullt av langt mer dramatiske scener, for eksempel fra brannene i Australia. Videoer på norske nettaviser har vist dyr som flykter ut av flammene, folk som kjemper inni hus mens ildstormene suser mot vinduene – og familier, hunder og hester som er samlet på stranda mens flammene fortærer skog og bebyggelse i bakgrunnen.

Ifølge Forbrukertilsynet har visningen av den ganske forsiktige reklamefilmen likevel vært et brudd på markedsføringsloven, fordi den «bruker skremmende virkemidler eller er egnet til å skape frykt eller angst». De ber om at den ikke vises på TV før etter kl 21, og ikke foran kinofilmer med aldersgrense under 15 år.

Og bordet fanger. Nå skal KLP Forsikring også være innkalt til møte med tilsynet, på grunn av en film som også viser en litt mer dramatisk scene enn i vindkraftreklamen.

Bergans ligger trolig også tynt an, med deres nye kampanje for å bevare årstidene.

I TV-sammenheng snakker man om «vannskillet» – tida før og etter det er tillatt med ulik type innhold. Denne avgjørelsen fra Forbrukertilsynet er et nytt vannskille. Enten det, eller så har noen i tilsynet signert sin egen oppsigelse.

For spørsmålet er om dette kan bli stående. Selskapet Try har allerede påpekt at motstandere av vindkraft på land har mobilisert mot reklamen, og oppfordret til å sende klager. Tilsynet skal ha fått uvanlig mange. I Stavanger Aftenblad har barnepsykolog Magne Raundalen avdramatisert og sagt at barn uansett får med seg det meste, han oppfordrer heller foreldre til å snakke med barna om dette.

Det går selvsagt en grense for hva barn skal utsettes for, men det er vanskelig å forstå at den går her. Som vedtak kan dette kanskje betraktes som et arbeidsuhell, men da må det erkjennes.

Alternativet er absurd: At vi ikke vil vise barna våre omrisset av den virkeligheten de vokser opp i. Og skjuler for dem årsaken til den mest omfattende folkelige mobiliseringen, attpåtil med barn og unge i front, på mange tiår.

Tilsynet mener reklamefilmen er skummel. Vedtaket er minst like angstfremkallende.