Best grunnlag: Det er venstresidas økonomiske politikk som gir det beste grunnlaget for å klare omstillingen vi står foran, mener Kari Elisabeth Kaski. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Best grunnlag: Det er venstresidas økonomiske politikk som gir det beste grunnlaget for å klare omstillingen vi står foran, mener Kari Elisabeth Kaski. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpixVis mer

Debatt: Klima og venstresida

Klimaendringene øker gapet mellom fattig og rik

Miljøproblemer rammer urettferdig. Det er de fattigste som rammes hardest av den dårlige lufta i Oslo.

Meninger

Morten Johansen svarer 14.oktobermin klimakronikk og mener jeg tar til ordet for en usosial klimapolitikk. Men tvert i mot, hvis ikke det grønne kombineres med det røde vil vi ikke lykkes med å løse miljøproblemene.

Aller først, miljøkamp og klassekamp henger sammen, men miljøkamp er ikke klassekamp. Det er fullt mulig å skape et mer rettferdig samfunn og likevel ende opp med massiv forurensing og miljøødeleggelse.

Miljøproblemer rammer urettferdig. Det er de fattigste som rammes hardest av den dårlige lufta i Oslo, og klimaendringene øker gapet mellom rik og fattig.

Og det er de rikeste som har bidratt mest til miljøproblemene. Klimaendringene er urettferdige, og å bekjempe klimaendringene er å bekjempe ulikhet.

Det er venstresidas økonomiske politikk som gir det beste grunnlaget for å klare omstillingen vi står foran. Vi kan ikke løse klimaproblemet hvis det kun er de rikeste landene og menneskene som bidrar. Omstillingen må gjelde alle. Samtidig, hvis du må velge mellom å brødfø barna dine og å bevare skog, er valget enkelt. Hvis det eneste du har råd til er en brukt Volvo med dieselmotor, er valget enkelt.

Vi skal ikke rette pekefingeren mot en underbetalt renholder som ikke stemmer grønt. SV skal ha respekt for og støtte opp under ønsket om en bedre levestandard, og vi skal ha en politikk som gjør at alle kan være en del av klimaløsninga.

Norsk politikk står derfor overfor to store oppgaver: Å sikre arbeid og velferd til alle, og en dramatisk reduksjon i norske klimautslipp. Begge oppgavene vil kreve stor grad av tillit mellom folk. Vi bygger aldri den tilliten uten sterke fellesskapsløsninger og små økonomiske forskjeller.

Foreløpig er det mennesker med god råd som har nytt godt av avgiftsfritaket på Tesla. Selv med kraftig subsidiering har ikke alle råd til en slik bil. Elbilpolitikken er likevel riktig, fordi den bidrar til teknologiutvikling klimaet trenger.

Og nå blir utslippsfrie biler et alternativ for stadig flere.

Grønn politikk er ikke automatisk rettferdig, og sosialistisk politikk trenger ikke være grønn. SV er partiet som sikrer at økologisk bærekraft kombineres med sosial bærekraft. SV går inn for økninger i mange miljøavgifter. Bensin, strøm og flyreiser blir dyrere hvis vi får bestemme. Men vi kombinerer grønne skatter med røde. Mens folk med høye formuer og inntekter får langt høyere skatt, reduserer vi skattene for alle som tjener under 600 000 kroner i året.

Har du en normal arbeidsinntekt, er lavtlønnet eller trygdet, vil en rød fordelingspolitikk sørge for at du ikke taper når de grønne skattene øker. Og forurenser du mindre, tjener du på det.

En rødgrønn klimapolitikk er også en politikk hvor vi bruker fellesskapets ressurser på å skape nullutslippssamfunnet. Utbygging av kollektivtransport, sykkelveier og avfallshåndtering kommer alle til gode. Å ta bussen er like viktig for klimaet som å kjøre Tesla, og vi må sørge for at alle kan få ta del i klimadugnaden.

Klimakrisen krever sosial og global utjevning. Et samfunn med høy tillit og sterkt fellesskap er bedre rustet til å gjennomføre revolusjonen for vårt århundre, en grønn revolusjon som gir et mer bærekraftig og rettferdig samfunn.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.