DEBATT

Debatt: Utdanning

Klimaendringene overskygger alt. Vi må gi barna håp

Norske elever trenger læreplaner som gir dem et grunnlag for å engasjere seg i kampen mot klimaendringene. Vi er ikke helt der ennå.

INSPIRERT AV SVENSK AKTIVIST: Polske studenter demonstrerer utenfor FNs klimakonkurranse COP24 i Katowice, Polen i desember, i solidaritet med svenske den svenske klimaaktivisten Greta Thunberg (16). Foto: Omar Marques / Sopa / Rex / Shutterstock / NTB Scanpix
INSPIRERT AV SVENSK AKTIVIST: Polske studenter demonstrerer utenfor FNs klimakonkurranse COP24 i Katowice, Polen i desember, i solidaritet med svenske den svenske klimaaktivisten Greta Thunberg (16). Foto: Omar Marques / Sopa / Rex / Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

I år skal de nye læreplanene for skolen skrives ferdig. Lærere og andre eksperter sitter nå i læreplangruppene og gjør sitt beste for å lage planer som prioriterer den type kunnskap og kompetanse elevene vil trenge i tiårene framover.

Den sannsynligvis største utfordringen elevene skal håndtere, er klimaendringene. Dagens unge vil få en uforholdsmessig stor del av ansvaret for å omstille verden til å bli klimavennlig og bærekraftig. De må ta i bruk løsninger som er lite utbredt nå, de må endre strukturer i samfunnet og presse frem endringer i levesett. Noen endringer vil bli dyre og noen vil bli upopulære, men alternativet er mye dyrere og mye verre. Omstillingen er nødvendig for å ha levelige og trygge samfunn i framtida.

Norge har forpliktet seg til å oppfylle FNs bærekraftsmål. Mål 4.7 sier at vi innen 2030 skal «sikre at alle elever og studenter tilegner seg den kompetanse som er nødvendig for å fremme bærekraftig utvikling». Skolen skal altså ikke bare sørge for at elevene lærer om bærekraftig utvikling, elevene skal kunne gjøre seg til aktører i omstillingen til en mer bærekraftig verden. FN mener at bærekraft må gjennomsyre utdanningspolitikk, lærerutdanning, læreplaner og vurderingsarbeid om vi skal lykkes.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.