KLIMAPOLITISK DRAMA: Striden om de planlagte oljefeltene på Utsirahøyden skal elektrifiseres eller ikke, er for tiden vårt mest høyaktuelle klimapolitiske drama. Foto: Eirik Helland Urke/Dagbladet
KLIMAPOLITISK DRAMA: Striden om de planlagte oljefeltene på Utsirahøyden skal elektrifiseres eller ikke, er for tiden vårt mest høyaktuelle klimapolitiske drama. Foto: Eirik Helland Urke/DagbladetVis mer

Klimaet kan ikke tape

Hvis ikke klimapolitikken vinner denne gangen, vinner den aldri.

Meninger

Striden om de planlagte oljefeltene på Utsirahøyden skal elektrifiseres eller ikke, er for tiden vårt mest høyaktuelle klimapolitiske drama.

FNs klimarapporter viser i stadig grundigere detalj konsekvensene av en opphetet klode, og Miljødirektoratet har lagt fram en utredning som viser at det skal svært mye til for at Norge klarer å nå målet om å redusere klimagassutslippene med 30 prosent i forhold til 1990, hvor om lag to tredeler skal tas i Norge.

Samtidig velger Olje og energiminister Tord Lien (Frp) å støtte seg på de kommersielle aktørene på sokkelen - deriblant Statoil, når det gjelder å vurdere om Utsirahøyden skal elektrifiseres eller ikke. Det er - som SVs Heikki E. Holmås sa i spørretimen i Stortinget i dag -  som «å stole på tobakksprodusenters beregninger for kreftfare ved røyking.»

I dag kom en ny rapport laget av Add Energy for kraftnæringens interesseorganisasjon Energi Norge, som slår fast at elektrifisering av hele Utsirahøyden blir langt billigere enn det Statoil og Oljedirektoratet har lagt til grunn. Rapporten anslår kostnaden til 40 kroner per tonn kuttet CO2 for hele området. Ikke 400 kroner, som Oljedirektoratet anslo i 2012.

Det er verdt å merke seg at rapporten kommer fra en NHO-tilknyttet organisasjon. Kraftnæringen har selvsagt interesser i at regjeringen går for elektrifisering, men kan knapt beskyldes for å ha en en dommedagsprofetisk klimaagenda.

Hvis ikke klimapolitikken vinner denne gangen, vinner den aldri.

Miljødirektoratet har slått fast at elektrifisering av sokkelen er helt avgjørende for å kunne nå utslippsmålene. Det sier seg i grunn selv, all den tid offshoresektoren er den som bidrar til klart mest utslipp i Norge. Hvis vi velger miljøvennlige løsninger på Utsira sparer vi Norge for klimagassutslippene til mer enn 100 000 biler årlig.

Det er ikke så vanskelig å se at problemstillingen er en konfliktsak i regjeringen. Klima- og miljøminister Tine Sundtoft sitter i praksis med en umulig oppgave dersom Utsira ikke blir elektrifisert. I et relativt rundt formulert debattinnlegg denne uka i Dagbladet skrev hun at Norge må kutte utslippene hjemme, men mer enn antydet at elektrifisering av Utsira er en viktig bidragsyter til dette. Hun gikk selvsagt ikke i debatt med sin egen regjeringskollega, Tord Lien, men kunne like godt ha gjort det.

Tord Lien sier nå at Oljedirektoratet skal gå gjennom disse tallene en gang til. Vi får håpe de lytter til flere enn oljeprodusentene denne gangen.