Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Det grønne skiftet

Klimamålene skal nås

Hvert år skal det bli dyrere å forurense. Og hvert år skal vi bidra med økonomiske muskler til omstilling av alle sektorer for å hjelpe markedet med å kutte utslipp.

ALLE SKAL MED: Det handler om å ta ansvar for at folk ikke skal falle utenfor i den grønne omstillingen, skriver Stefan Heggelund, klimapolitisk talsperson i Høyre. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
ALLE SKAL MED: Det handler om å ta ansvar for at folk ikke skal falle utenfor i den grønne omstillingen, skriver Stefan Heggelund, klimapolitisk talsperson i Høyre. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Meninger

For første gang har vi forpliktende klimamål i Norge, og det vil bli konsekvenser for oss om vi ikke oppfyller dem. Der man i norsk klimapolitikk tidligere bare har skjøvet på mål når de nærmer seg, har regjeringen gjort det umulig.

Utslippene har gått ned med denne regjeringen, og de skal videre ned med en kraftfull klimapolitikk for alle sektorer. Politikken må sikre reell omstilling for nye, bærekraftige arbeidsplasser, og vi må sørge for at vi har folk med oss.

SV kritiserer oss den 20. oktober i Dagbladet for at ikke mer av regningen skal tas av enkeltpersoner. Men det handler om å ta ansvar for at folk ikke skal falle utenfor i den grønne omstillingen. Derfor gjør vi bilavgiftene mer klimavennlige og vi har fortsatt avgiftsfrie nullutslippsbiler.

Hvert år skal det bli dyrere å forurense. Og hvert år skal vi bidra med økonomiske muskler til omstilling av alle sektorer for å hjelpe markedet med å kutte utslipp. Markedet kommer ikke til å klare omstillingen raskt nok, derfor må vi også bidra fra statens side.

Med regjeringens politikk får vi i tillegg:

En systematisk klimapolitikk for alle sektorer. Alle sektorer skal kutte.

Vi skal kutte i Norge samtidig som vi hjelper andre land med å kutte

Øker bevilgningene til kollektivtrafikk og jernbane over hele landet.

Store investeringer for å kutte utslippene fra skipsfarten med 50 prosent.

Historiske investeringer og metodisk arbeid for å lykkes med karbonfangst og lagring

Strenge krav til Brasil om ivaretakelse av regnskogen

For å nevne noe.

En viktig skillelinje i norsk klimapolitikk går mellom oss som forstår at vi må samarbeide mer med verden, og de som tar til orde for mindre samarbeid. Vi skal selvsagt kutte i Norge, samtidig må vi jobbe med andre land for å få globale utslipp ned.

Likevel har SV jobbet mot:

Å få fossilbruken ned gjennom et fornybarsamarbeid med Europa.

Europeisk samarbeid for klimavennlige og sømløse togreiser over landegrenser.

At Norge skal bidra med mineraler som er helt nødvendige for å elektrifisere samfunnet.

Politisk retorikk bidrar ikke til utslippskutt. Å levere en rekke forslag i Stortinget som regjeringen allerede er i gang med, bidrar ikke til nye utslippskutt. Å si nei til viktig samarbeid med våre venner i Europa bidrar ikke til utslippskutt.

Det er enkelt å si at vi skal kutte mer utslipp i Norge, for det er vi alle enige om. Litt vanskeligere blir det når klimasamarbeid med andre land kommer opp, fordi det er mer kontroversielt i den offentlige debatten. Der svikter SV konsekvent.

DYRT: Det er ikke gratis å bygge om Vy sine togvogner, men regjeringen setter likevel av 50 millioner i neste års statsbudsjett. Her er de viktigste lekkasjene fra årets statsbudsjett. Video: Nicolai Delebekk Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media