GRØNN VEKST: Ved å utvikle kostnadseffektive klimaløsninger som resten av verden kan ta i bruk, kan vi bidra til store utslippskutt internasjonalt og grønn vekst i Norge, skriver klima- og miljøminister Ola Elvestuen. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
GRØNN VEKST: Ved å utvikle kostnadseffektive klimaløsninger som resten av verden kan ta i bruk, kan vi bidra til store utslippskutt internasjonalt og grønn vekst i Norge, skriver klima- og miljøminister Ola Elvestuen. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Klimameldingen:

Klimaplan for utslippskutt og grønn vekst

Klimameldingen viser at det er mulig å kutte utslippene i ikke-kvotepliktig sektor med 40 prosent innen 2030. Vi vil gjøre det i samarbeid med EU, og så mye som mulig av kuttene skal vi gjøre her i Norge

Meninger

Lars Haltbrekken angriper i en kronikk i Dagbladet 18. april regjeringens klimapolitikk generelt og klimameldingen spesielt.

Den blågrønne regjeringen fører en offensiv og målrettet klimapolitikk. Målene følges av tydelige strategier for å nå dem. I klimameldingen er målet å kutte 40 prosent i det som kalles ikke-kvotepliktig sektor, først og fremst transport, landbruk og avfall, innen 2030.

Vi skal nå målet i samarbeid med EU. Meldingen er ingen fullstendig handlingsplan for norsk klimapolitikk, den er en strategi som viser hvordan EU-forpliktelsen kan nås.

SV mener at regjeringen kjøper seg fri fra nasjonale utslippskutt ved å inngå en avtale med EU. Jeg mener derimot at internasjonalt samarbeid er en forutsetning for at land kan være ambisiøse. Når flere står sammen om et felles mål, kan hver av oss strekke oss lenger.

Avtalen med EU hever gulvet i norsk klimapolitikk, og gir oss en forutsigbar minimumsforpliktelse fram mot 2030. Avtalen står heller ikke i veien for å sette egne nasjonale mål som går lenger enn EU-forpliktelsen. Det har flere EU-land gjort.

Klimameldingen ble lagt fram før Venstre gikk inn i regjering, og den forsterkes med klimapolitikken som ligger i Jeløya-plattformen.

Vi hever ambisjonene fra 35 til 50 prosent kutt fra transport innen 2030, og sier at så mye som mulig av utslippskuttene skal tas i Norge. Det siste er en klar styrking sammenlignet med tidligere forpliktelser.

For den blågrønne regjeringen handler ikke dette bare om at Norge skal ta ansvar for egne utslipp, det handler også om at vi skal gå foran og utvikle framtidens grønne næringsliv.

Ved å utvikle kostnadseffektive klimaløsninger som resten av verden kan ta i bruk, kan vi bidra til store utslippskutt internasjonalt og grønn vekst i Norge.

Vi er allerede godt i gang. Målet om at alle nye biler skal være utslippsfri i 2025 er innen rekkevidde. I forrige måned var over en tredel av alle nye biler el-biler.

Skipsfarten er et annet område hvor vi både skaper arbeidsplasser og kutter utslipp. Norske fjorder vil få flere titalls el-ferger de neste par årene.

Vi er på rett vei.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook