EN DAG DA ALT GIKK GALT: KrF brøt forhandlingene, Mulla Krekar ble løslatt og Listhaug måtte snu om flyktningene over Storskog. Foto: NTB Scanpix
EN DAG DA ALT GIKK GALT: KrF brøt forhandlingene, Mulla Krekar ble løslatt og Listhaug måtte snu om flyktningene over Storskog. Foto: NTB ScanpixVis mer

Klimasaken er stor, bilpakka er liten. Men stor nok til å velte regjeringen

En regjering er avhengig av letthet og fleksibilitet. Når de låser seg fast i krangler på små flater er det tegn på at de mister grepet.

Kommentar

Det har vært en under middels god dag for regjeringen Solberg: KrF brøt forhandlingene, Mulla Krekar ble løslatt og Sylvi Listhaug måtte snu slik at alle Storskog-flyktningene får behandlet asylsøknadene sine.

Det er ikke bare regn, det pøser ned. Siden statsbudsjettet er fastlåst på grunn av klimasaken, kan vi kalle det politisk ekstremvær. Å styre et land kan mange ganger virke som å koordinere et løst sammenvevet kaos. I dag var det lett å få inntrykk av at kaoset fikk flyte fritt.

I Stortinget var det spørretime der justisminister Anders Anundsen ble grillet. Hadde han noen beredskap for beredskapen? Hvordan skal politi og rettsvesen planlegge januarmåned dersom regjeringen ikke klarer å lande et budsjett i Stortinget? Han hadde ingen plan. Etterpå ble kulturminister Linda Hofstad Helleland satt til veggs i spørretimen om krisen i mediebransjen. Hadde hun noen plan? Muligens, men hun kunne ikke nok om detaljene til gjøre rede for seg på en forståelig måte.

Regjeringen er avhengig av fleksibilitet og letthet i møte med vanskelige spørsmål. Det vet den godt. Derfor er det påfallende at den i forhandlingene om statsbudsjettet har kjørt seg fast i et nokså uforståelig ultimatum. Den såkalte «bilpakka» i statsbudsjettet skal ikke røres, sier regjeringspartiene Høyre og Frp. Den er en hellig ku. Nå truer ultimatumet med å velte hele det borgerlige samarbeidet.

OMSTRIDT BILPAKKE: Regjeringen vil gjøre det billigere å eie bil, men dyrere å bruke. Dette er bilpakken som gjør at både Venstre og Krf nå bryter budsjettforhandlingene. Dagbladet forklarer hvorfor. Foto: NTB Scanpix /John Terje Pedersen / Jacques Hvistendahl / Redigering/grafikk: Guro Lindahl Flåten / Marie Røssland Vis mer

Det har lenge vært ventet at klima ville bli den vanskeligste saken i statsbudsjettet. Etter ett år med forhandlinger har det kokt ned til en krangel om bilpakka.

Klimasaken er stor, bilpakka er liten.

Da KrF i dag brøt forhandlingene, ble det enda tydeligere akkurat hvor smertegrensa går. Den går presis slik:

Bilpakka består av høyere avgift på bensin, diesel og mineralolje, henholdsvis 15, 35 og 20 øre. Som kompensasjon for dette hører det med lettelser for bilistene i form av avskrivningsregler, bompengerabatt i distriktene, lavere engangsavgift og økt pendlerfradrag. KrF og Venstre sier det gjør at bilistene går 900 millioner i pluss, regjeringen hevder tallet er 600 millioner.

Venstre og KrF trodde ultimatumet dreide seg om avgiftene, men har i løpet av forhandlingene fått erfare at det gjelder absolutt hele pakka. Begge partier har godtatt å la drivstoffavgiftene stå, men har ønsket å redusere kompensasjonene til bilistene. Det er ikke aktuelt for Frp. KrFs forhandler Hans Olav Syversen sa det klart og tydelig i går: «vi kan ikke godta en pakke der bilistene går i pluss. Det er ikke noe grønt skifte.»

Det er rart at regjeringen har valgt en så stivbeint strategi. En mindretallsregjering har selvsagt grenser for hvor langt de kan gå i forhandlinger, men ved å gå inn med et forhåndsdefinert ultimatum har de bundet hendene på ryggen. Bilistene er viktige for Frp, men er saken nødvendigvis viktig for velgerne deres? Den er i alle fall blitt viktig for partiet nå, og ettergivenhet vil bli tolket som et tap. Et ultimatum er tross alt et ultimatum.

Erna Solberg sier i ettermiddag at det «ser svært krevende ut å få til en avtale om statsbudsjettet». Det er fem dager til det skal vedtas i Stortinget. Nå ser det i beste fall ut til å bli reddet ved at Erna Solberg stiller kabinettspørsmål, og får støtte fra KrF, og eventuelt Venstre, for å hindre regjeringsskifte nå kort tid før valgkampen.

Klima er den saken hvor standpunktene spriker aller mest mellom regjeringen og støttepartiene. Politisk sett er det egentlig for stor avstand, men det blir ikke krise uten at noen vil at det skal bli krise. Erna Solberg ser ikke ut til å ha makt til å løse opp i floka. Hennes store politiske prosjekt kan strande på en krangel om 600 eller 900 millioner kroner til bilistene. Når kranglene er så små, vet vi at de må være usedvanlig vanskelige å løse.

LEIT: Pressekonferanse med Erna Solberg etter at Venstre og Kristelig Folkeparti har trukket seg fra budsjettforhandlingene. Solberg sier at det er leit at de har trukket seg og at regjeringspartiene jobber videre for å finne en løsning. Video: NTB Scanpix. Foto: Hans Arne Vedlog, Dagbladet Vis mer