Klin likt forgjengeren

«Fire Emblem: Radiant Dawn».

«FIRE EMBLEM»-serien er kjent for å mikse rollespill og strategielementer sammen til en krevende taktisk opplevelse. Det forrige konsollspillet i serien, «Path of Radiance», gjorde seg bemerket som et av de beste strategispillene til Gamecube og oppfølgeren har derfor vært høyst etterlengtet.

Spillet plukker opp historien fra sin forgjenger, der landet Daein er blitt underlagt det korrupte imperiet Begnion. En liten gruppe opprørere med den sølvhårede Micaiah i spissen setter seg fore å frigjøre landet fra undertrykkelse.

Spillet tilbyr turbaserte kamper der karakterene kjemper med våpen og magi, og der taktiske bevegelser og plassering av karakterer i stor grad bestemmer utfallet. De har som regel et begrenset område å begese seg på, og faktorer som høyde, våpentype og støttespillere vil ha en effekt på angrep og forsvar.

FORGJENGEREN HØSTET ikke akkurat lovord for utseendet, men dette har tydeligvis ikke utvikleren brydd seg nevneverdig om. «Fire Emblem: Radiant Dawn» er klin likt.

Mindre negativt er det at utfordringene og spillbarheten også er ganske like, og at serien fortsetter sin stolte tradisjon med å gi deg taktiske utfordringer som både vil glede og frustrere deg grenseløst.

Vanskelighetsgraden og den trassige grafikken gjør dessverre at spillet ikke kan anbefales dersom du ikke allerede har et forhold til «Fire Emblem».

Men liker du serien vil du sette pris på et gjensyn med kjente karakterer og et konsept som fremdeles klarer å begeistre.

MIKSER ROLLESPILL OG STRATEGI: De som likte det forrige Fire Emblem-spillet, vil også sette ris på det nye, mener vår anmelder. Foto: INTELLIGENT SYSTEMS
MIKSER ROLLESPILL OG STRATEGI: De som likte det forrige Fire Emblem-spillet, vil også sette ris på det nye, mener vår anmelder. Foto: INTELLIGENT SYSTEMS Vis mer
SCREENSHOT: Fra det siste Fire Emblem-spillet.