Klisjéfest i r&b-land

Ashanti er pen og suksessfull, men bare middels begavet.

Albumet hennes toppet Billboard 200 de tre første ukene den var i salg i USA. Singelen «Foolish» har ligget helt øverst på Billboard Hot 100 i fire uker på rad. Som om ikke det er nok, er hun sin egen største utfordrer på singellista med Fat Joe-samarbeidet «What's Luv?» . Her til lands er den unge r&b-damen best kjent som den kvinnelige vokalisten i Ja Rule-hiten «Always On Time».

Det er den nye stjerneprodusenten og hiphop-mogulen Irv Gotti som står bak alle disse hitene, i tillegg til Jennifer Lopez og Ja Rules «Ain't It Funny» . Ashanti S. Douglas er Gottis jente. Murder Inc.-bossen er musikalsk ansvarlig for «Ashanti», et fløyelsmykt og solskinnspreget album som skreddersydd for suksess i den særdeles kommersielt gangbare pop-r&b-gata. Men skiva framstår som overraskende ordinær. Ashanti og Gotti byr på standard liste-r&b, et overbefolket sted i musikkbransjen akkurat nå. Lenge framsto hiphop og r&b-produsentenes inntreden i popmusikken som forfriskende og fornyende, men nå - som på Ashantis album - er det bare et nytt sett med klisjeer som repeteres. Noen fine enkeltlåter, som «Rescue», «Leaving» med Ja Rule og «Foolish» hever skiva. Og digger du det der late, rike r&b-hakket, er det ting å sette tennene i. Men er man litt mer kritisk, er det vanskelig å se på «Ashanti» som noe mer enn en sikker vei til store hauger med dollar.