- Klisjéfylt om haremets hemmeligheter

Her er ukas bokanmeldelser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

BOK: Etter et skipsforlis på 1590-tallet havner en engelsk kvinne i haremet til sultanen i Konstantinopel. Og 400 år seinere finner en ung Oxford-student et brev som har en henvisning om skjebnen til Celia Lamprey.

Forlovet

Elizabeth Lamprey sitter og blar i en gammel bok når hun finner brevarket, og det fører henne ut på leting etter nye spor i dagens Istanbul. Men leseren blir også tatt med tilbake til 1499, når et engelsk handelsskip kommer til byen med en praktfull gave til sultanen, konstruert av orgelmakeren Thomas Dallam. Om bord er også handelsmannen Paul Pindar, hans tjener John Carew og diverse andre personligheter.

Pindar var forlovet med Celia Lamprey, og under oppholdet blir han mer og mer overbevist om at Celia virkelig befinner seg bak de mange murene i sultanens palass. Det gjør hun da også, men hun er i ferd med å akseptere sin rolle i det kompliserte, hierarkiske livet som en av sultanens mange kvinner. Og selv i haremet pågår det en brutal maktkamp, hvor et liv ikke er mye verdt.

Underholdning

Katie Hickman kan nesten regnes som romandebutant, siden det er hele femten år siden forrige gang den britiske diplomatdatteren skrev en roman. I mellomtida har hun skrevet reisebøker og historiske bøker, og har benyttet seg av kunnskaper fra begge sjangrene i «Fanget fugl». Men først og fremst er dette en underholdningsroman, rikelig utstyrt med giftbegre og evnukker og lettkledde haremspiker, med drama og erotikk, og, enda verre, med banale dialoger, klisjéaktige hovedpersoner og to handlingstråder som strengt tatt ikke henger sammen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.