Filmanmeldelse: «The Tragedy of Macbeth»:

Klønete og livløst

Selv om skuespillerne er blant Hollywoods beste, klarer de ikke å blåse liv i et 400 år gammelt stykke.

OM MORD OG GALSKAP: Joel Cohens «The Tragedy of Macbeth»har premiere 2. Juledag med Denzel Washington og Frances McDormand i hovedrollene, og Joel Coen i registolen. Se trailer. Vis mer

FILM: Oppe på åsene, etter å ha gått seirende ut av et avgjørende slag, møter jarl av Glamis, Macbeth, tre hekser. De kommer med en usannsynlig spådom, nemlig at han vil bli Thane av Cawdor og Skottlands neste konge. Macbeth klarer først ikke å tro det, men da han utnevnes til thane, skjønner han at det en mulighet for at de mytologiske kvinnene kanskje hadde rett i at han også ville bli den kommende kongen. Etter veiledning fra sin kone lar han ingenting være opp til tilfeldighetene, og den tidligere tapre Macbeth blir en morderisk tyrann.

«The Tragedy of Macbeth»

Regi: Joel Coen
Skuespillere: Denzel Washington, Frances McDormand, Bertie Carvel
Premieredato: 26. desember 2021
Aldersgrense: 18 år

«Livløs filmatisering av udødelig klassiker.»

Dette er første gang Joel Coen regisserer film uten å samarbeide med broren Ethan, og til manges overraskelse er det ikke et originalskrevet manus som filmatiseres, men en av dramatikkens mest kjente tragedier. Resultatet viser til klassisk og karakteristisk håndverk, men engasjerer ikke emosjonelt.

Populær på film

«The Tragedy of Macbeth» er William Shakespeares korteste tragedie. Tross sitt gammelmodige språk og politiske klangbunn, er stykket om Macbeth samtidig et av forfatterens mest tilgjengelige. Handlingen er konkret og lett å følge. De lange filosofiske og eksistensialistiske monologene er sløyfet, i motsetning til i lengre stykket som «Hamlet» og «King Lear».

Og kanskje er det nettopp på grunn av tilgjengeligheten, og den gjennomgående spenningskurven at stykket så mange ganger er blitt populær på film. Flere profilerte regissører har laget klassiske filmadaptasjoner av «The Scottish Play», deriblant Orson Welles og Akira Kurosawa. Når mesterregissører før ham har utfordret publikum med sine tolkninger, er det modig av Coen å velge nettopp denne fortellingen i sitt første soloprosjekt.

Gjennomgående dødt

Det største problemet med Coens versjon er at den ikke vekker interesse. Mye av dette ligger i tilnærmingen til kildematerialet. For enda filmen er estetisk imponerende, svikter Coen når det gjelder å gjøre Shakespeares tekst relevant for dagens publikum. Stykket er mer en fabel enn en dyptpløyende tragedie. En fabel som konkluderer med at hovmod står for fall.

Andre filmatiseringer har lyktes ved å eksperimentere med form og uttrykk. Coen har satt sin lit i produksjonsdesign og foto. De estetiske kvalitetene er åpenbare, og svært detaljerte. Filmen er skutt i svart-hvitt, og scenene er filmet i studio. Det skaper et konstruert uttrykk og en bevisstgjøring av filmmediet. Dessverre er ikke dette flatterende sydd sammen. Klipperytmen er klønete og ustrukturert.

Flatt: Selv ikke Denzel Washington klarer å løfte regissør Joel Coens første soloprosjekt. Filmen engasjerer ikke. Foto: Alison Rosa/A24
Flatt: Selv ikke Denzel Washington klarer å løfte regissør Joel Coens første soloprosjekt. Filmen engasjerer ikke. Foto: Alison Rosa/A24 Vis mer

Prioriter noe annet

Han treffer ikke helt som instruktør heller. I hovedrollene finner vi to av Hollywoods mest rutinerte skuespillere, Denzel Washington og Frances McDormand. De ser ikke ut til å være komfortable i rollene sine, og Washingtons portrettering av tittelrollen er livløs. McDormand får heller ikke fram det manipulative som ofte dominerer tolkningene av Lady Macbeth.

Filmens ytre viser ikke til noen dybde, og det er generelt noe dødt i Coens film. Produksjonsdesignet og foto er med på å løfte filmopplevelsen, men prioriter heller andre Macbeth-adapsjoner før denne.