Klovner med høy faktura

Dersom du ikke var blant de 151000 som så på TV2 lørdag 2. juni mellom klokka 21.25 og 21.55, kan vi kort oppsummere hva du gikk glipp av: To medierådgivere fra Bergen breiet seg på TV og fortalte åpent om hva de drev med. For ikke å være injurierende, skal vi bare forsiktig antyde at de to ikke framsto som spesielt sympatiske. Det burde selvsagt ikke overraske noen. Vi snakker her om en bransje som tiltrekker seg mennesker av det verste slaget; både politikere og journalister er som kjent sterkt representert.

  • En av dem som ville markere avstand til bergenserne i firmaet Kommuniké, var kollega Rune Brynhildsen i firmaet Woldsdal & Partnere.

- Spesielt god PR for bransjen var det definitivt ikke, sa Brynhildsen til bladet Kampanje, men mente likevel at dette var den beste lørdagsunderholdningen han hadde sett på lang tid:

- Jeg registrerer at Hans Geelmuyden nå endelig får knivskarp konkurranse om tittelen bransjeklovn.

  • Utsagnet såret tidligere journalist og nå Kommuniké-partner Haakon B. Schrøder.

- Om konkurrenter vil kalle oss klovner, cowboyer eller fargeklatter, spiller liten rolle. Vi er opptatt av personligheter, og har tunnelfokus på kunder, skrev Schrøder i Kampanje.

Så kunne den striden vært over. Men har du såret en journalist, har du såret ham for livet. Og han venter alltid på en anledning til å slå tilbake. Og hevnens time kom.

  • Etter en artikkelserie i Dagens Næringsliv i fjor høst, stormet det rundt investeringsselskapet Aker Brygge Invest. Woldsdal og hans partnere ble hyret inn for å bistå. De ga åtte råd til en av de skadeskutte investorene på Aker Brygge. Blant annet skulle han si at han «helt uskyldig var blitt blandet inn i saken», at han var «overrasket og skuffet over Dagens Næringsliv», og at han ikke var «tjukk i huet». Denne uka kom regningen på bordet: 62500 kroner.

Og dermed rykket det i skytefingeren til Haakon Schrøder. Han raljerer over de åtte rådene som han karakteriserer som «substansløse» og «nulliteter», og antyder at de sikkert «ble til på en pub mellom to serveringer».

- Men én ting skal de ha: Fakturering er noe de behersker. Og der har vi jammen mye å lære.

Før han konkluderer:

- Man trenger ikke briller for å se at det er Rune Brynhildsen - og ingen andre - som vagger rundt i kundemøter, iført rød nese og rare, lange sko.

  • Vi ser med spenning fram til videre klovnedebatt. Når det gjelder kunsten å kommunisere, er jo disse gutta det ypperste som kan kjøpes for penger i dette landet.