Knall plast-pop

Ser du "Aquarius" som totalt uhøytidelig tegneseriepop, kan Aqua tilgis det meste.

Hør klipp i RealMedia


» Aquarius
» Around The World
» Back From The Mars

For snart tre år siden kom Aquas debutalbum, "Aquarium". Salget gikk sånn passe til og begynne med, de reiste på kjøpesenterturnè i Norge og Dagbladet fant det ikke engang brydderiet verdt å anmelde plata.

Tre år seinere sitter man der og hører på oppfølgeren mens opplagsavdelingen holder pusten.

Mye ABBA

Aqua har smurt enda tjukkere på enn første gang. Produksjonen er dyrere, arrangementene større, klisjeene flere, drøyere, mer hemningsløse. Men man klarer liksom ikke å hate nye Aqua heller. De har hatt det morsomt i studio, dancepopfjaset deres er til tider ganske smarte saker og de minner om at popmusikk kan være noe av det mest sorgløse i hele vide verden. En bølge av glattslikkede deodorant-reklamerende band skyller over verdens hitlister. Takke oss til Aqua.

Abba er primærkilden for lån og inspirasjon på "Aquarius". Men de rapper også fra latinopop og musikalsjangeren.

Bombastisk

Den Abba-aktige "Around The World" er langt mer umiddelbar og spontan enn åpningslåta og førstesingelen «Cartoon Heroes». Produksjonen er bombastisk og referenget rett og slett uimotståelig. Vi tipper vårens store diskotek-vinner. "Freaky Friday" er Lene med babyvokal og Aqua på sitt mest stupide, pre-pubertale, infantile, ja, jeg kommer ikke på flere ord. På "We Belong To The Sea" viser Lene at hun fikser mer enn baby-vokal. En sødmefylt lighter-låt med musikalinspirasjon. Pinlig å like hvis man er over åtte. Tittellåta er ballade i Bjørn og Benny-tradisjonen. Bruken av et helt symfoniorkester gjør at låta også noe Andrew Lloyd Webbersk over seg. Singalong-referenger hele veien til Dala Mart'n.

Er det lov å kalle Aqua for bra idiotpop? Jeg prøver.