MUNTERT: Evigunge Toots Thielemans og bassist Bart de Nolf fikk fram smilet i Operaen da Oslo Jazzfestival åpnet mandag kveld. Foto: Terje Mosnes/Dagbladet
MUNTERT: Evigunge Toots Thielemans og bassist Bart de Nolf fikk fram smilet i Operaen da Oslo Jazzfestival åpnet mandag kveld. Foto: Terje Mosnes/DagbladetVis mer

Knallåpning med munter Toots

88 år og fortsatt munnspillets store mester.

||| Toots Thielemans er 88 år, og selv om det er klisjékjekt å si at den belgiske munnspillvirtuosen bare blir bedre og bedre, er det neppe galt å antyde at dagens Toots er en vel så uttrykksfull kunstner som da han spilte gitar i Benny Goodmans orkester på den berømmelige Bislet-konserten i 1950.

Hel og hudløs

Slik han framsto under Oslo Jazzfestivals åpningskonsert i går kveld, var han en studie i moden melodiformidling.

Alle overflødige toner var slipt bort, alle de nødvendige ble overbrakt med en tonekvalitet så hel og samtidig hudløs, og med en fraseringskunst som gjorde både melodifortelling og improvisasjoner til små skjønnhetsopplevelser.

At han har lagt bort gitaren - og dermed den berømmelige simultane gitar/plystring-kombinasjonen - føles ikke som noe savn så lenge han får det til å høres ut som om Gershwin («I loves you, Porgy», «Summertime»), Mancini («Days of Wine and Roses»), Paul Simon («I?d do it for Your Love») og John Barry («Theme from Midnight Cowboy») komponerte eksklusivt for munnspill. Toots Thielemans gir utrolig nok munnspillet et følelsesregister bredt som en åpen prærie, og når han dertil kan få publikum til å synge «Vem kan segla förutan vind» og kvittere for dacapokravet med i tur og orden «What A Wonderful World», «Bye Bye Blackbird» og «St. Thomas», er også showmannen Toots på plass.

Lojalt komp

I sine landsmenn Karel Boehlee (tangenter), Bart De Nolf (kontrabass) og Hans Van Oosterhout (trommer) hadde veteranen et lydhørt og velspillende komp som tok jobben med å gjøre sjefen god med stor lojalitet. Minst minnerik på en strålende konsert ble faktisk en forsøksvis bossautgave av selve den Thieleman?ske signaturlåta, «Bluesette», men det gjorde i grunnen ingenting, Toots Thielemans sikret Oslo Jazzfestival en knallåpning.

Før konserten ble bassmester Arild Andersen overrakt festivalens Ella-pris for ekstraordinær innsats og betydning for jazzmiljøet i hovedstaden. Også det ble mottatt med stående applaus fra en utsolgt operasal.

PRISET: Arild Andersen. Foto: Terje Mosnes/Dagbladet
PRISET: Arild Andersen. Foto: Terje Mosnes/Dagbladet Vis mer