Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Knallhardt ut mot TV-bransjen

Anders Danielsen Lie mener manusslurv går ut over norske serier. - Lista for kvalitet ligger ikke høyt nok, sier han.

HASTVERK: Anders Danielsen Lie mener norske TV-serier lider under et altfor høyt produksjonstempo. - Ved et tilfelle fikk jeg tilsendt et forslag til kontrakt før jeg hadde fått lese en eneste manusside, sier han. Foto: Siv Johanne Seglem
HASTVERK: Anders Danielsen Lie mener norske TV-serier lider under et altfor høyt produksjonstempo. - Ved et tilfelle fikk jeg tilsendt et forslag til kontrakt før jeg hadde fått lese en eneste manusside, sier han. Foto: Siv Johanne Seglem Vis mer

- Dette er erfaringer jeg personlig har gjort meg, og som jeg har hørt fra utallige andre som jobber i TV-seriefeltet, sier skuespiller Anders Danielsen Lie (41) til Dagbladet.

I en kronikk i Aftenposten denne uka gikk han hardt ut mot norsk TV-bransje.

- Når folk sier at TV-serien er den nye romanen, går det kaldt nedover ryggen på meg. For her nedprioriterer man det aller viktigste: Et gjennomarbeidet manuskript, skriver han.

Han mener forholdene i bransjen ikke legger godt nok til rette for tilfredsstillende manusarbeid. Overfor Dagbladet utdyper Lie kritikken, og får støtte fra manusforfatter Nikolaj Frobenius og Dramatikerforbundet.

Skuespillerens siste TV-prosjekt var Viaplay-serien «Besatt». Lie ønsker ikke å kommentere enkeltprosjekter overfor Dagbladet.

- Kvaliteten lider

Lies kritikk er todelt: På den ene siden går manglende tid til manusarbeid ut over produktet som vises på skjermen, mener han. På den andre siden bidrar det til uforutsigbare arbeidsforhold for skuespillere, samt medarbeidere som jobber med lyd, lys, kostymer og annet.

- Jeg tror man kan si helt sikkert at lav forutsigbarhet i produksjonsprosessen fører til kaotiske og vanskelige arbeidsforhold for alle involvert i en TV-produksjon. Over tid tror jeg kvaliteten også blir skadelidende, sier han.

Lie beskriver situasjoner hvor én episode av en serie er på klippestadiet, mens en annen fortsatt ikke er skrevet ferdig.

Noen ganger treffer man blink på tross av kaotiske arbeidsforhold, sier Lie. Det tilhører imidlertid unntakene.

- Og selv de vellykkede prosjektene hadde blitt enda bedre, hadde man hatt en klarere produksjonsplan og mer tid til manusarbeid.

Dårlig tid

Problemet er sammensatt, ifølge skuespilleren.

- Vi lever i ei tid med voldsom etterspørsel etter TV-serier. Da må bransjen levere. Jeg frykter at vi er havnet i en ond sirkel, for å tilfredsstille noen seervaner som ikke er bærekraftige i det lange løp.

Han tror mange produsenter har dårlig tid med å få prosjekter i produksjon.

- Jeg er sikker på at veldig mange manusforfattere i norsk TV-drama skulle ønske seg mer tid til den jobben de skal gjøre, og at de føler seg utsatt for et press, i hvert fall fra enkelte produsenter.

Den enkleste løsningen er å slutte å gi grønt lys til prosjekter som ikke er ferdig utarbeidet, sier han, og understreker at det selvfølgelig vil kunne herske uenighet om når et prosjekt er ferdig.

- Jeg mener at lista for kvalitet ikke ligger høyt nok. Som skuespiller er det et utrolig vanskelig utgangspunkt. Når jeg får et prosjekt til vurdering, ønsker jeg å lese mest mulig av manus, for å kunne ta en beslutning om hvorvidt dette er en rolle for meg.

OVERNATURLIG: Fire gutter blir funnet døde i et tomt basseng, og saken framstår som et mysterium for politiet. Det blir en etterforskning utenom det vanlige for politimennene Sander (Anders Baasmo) og Max (Anders Danielsen Lie). Video: Viaplay Vis mer

Takker nei

Ofte får han bare et par episoder, mens resten fortsatt er på skissestadiet, sier han.

- Jeg har takket nei til prosjekter av den grunnen. Ved et tilfelle fikk jeg tilsendt et forslag til kontrakt før jeg hadde fått lese en eneste manusside.

Han understreker at dette er et ekstremt tilfelle, men at det ofte forventes at en skuespiller skal ta stilling til et prosjekt basert på få episoder.

Lie utelukker heller ikke at problemet kan føre til at bransjen taper penger.

- På sikt kan det kanskje skje, i den forstand at man svekker norsk TV-dramas merkevare. Det er hvert fall bortkasta penger å lage dårlige TV-serier, og det tar tid å lage noe som er bra. Jeg tror man vil styrke merkevaren ved å sette ned tempoet og jobbe langsommere.

Han understreker at han ikke har sett i nærheten av alt som er laget av norsk TV-drama de siste åra.

- Det lages så mye at jeg har problemer med å henge med. Jeg merker at mye av det som lages ikke er helt for meg. Men det er ikke sikkert at jeg har en smak som er representativ for det brede lag.

FOR SNILLE: Manusforfatter Nikolaj Frobenius mener norske anmeldere må ta sin del av skylden for kvaliteten på norske TV-serier. - De har kanskje vært litt for snille, sier han. Foto: Lars Eivind Bones
FOR SNILLE: Manusforfatter Nikolaj Frobenius mener norske anmeldere må ta sin del av skylden for kvaliteten på norske TV-serier. - De har kanskje vært litt for snille, sier han. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

- Engstelse i bransjen

- Manusforfattere kommer fort under press fra mange kanter. Da er det er lett å begynne å løpe for fort og snuble. Det er forståelig, men naivt og dumt.

Det sier forfatter og manusforfatter Nikolaj Frobenius (54) til Dagbladet. Han kjenner seg godt igjen i Lies kronikk.

- Dette var et gledelig innspill. Det er en situasjon jeg kjenner godt til som manusforfatter, både fra film- og TV-bransjen. Dette er ikke ukjent for noen av oss.

Han er enig i at problemet utgjør en risiko for norsk TV-dramas merkevare.

- Alle i næringskjeden må være bevisste på at de har et ansvar for den merkevaren. For ikke å velge kortsiktige løsninger. Manusarbeid krever tålmodighet og fordypning. Det er et maratonarbeid som ofte blir utført i sprinttempo, sier han.

Han synes det er underlig at temaet er ikke er blitt tatt opp tidligere.

- Jeg vet ikke hvorfor det har vært såpass stille rundt dette. Kanskje finnes det en engstelse i bransjen for å stikke seg ut og si noe.

- Desperate forsøk

For dårlige rammer rundt manusarbeid fører ofte til at det improviseres mye på settet, tror Frobenius.

- Det er enormt mye tekst som skal produseres, og rammene er ofte ikke gode nok for forarbeidet. Det er lett å lage et manus som ser greit ut formatmessig og teknisk, men ofte er det likevel ikke godt nok gjennomarbeidet.

Dette er ikke en oppskrift på gode TV-serier, mener han.

- Det er uhyre sjelden det er en god idé å improvisere for å løse problemer i manus. Fortellingen flyter ut. Det synes jeg at jeg ser i mange norske serier - at det har gått fort og er lite gjennomtenkt. Man har ikke hatt god nok til å gjennomarbeide materialet. Man ser konturene av denne problemstillingen i både film og TV-drama.

For snille anmeldere

Frobenius understreker at også produsenter jobber under stort press.

- Jeg tror ikke dette skjer fordi produsentene er kyniske og kortsiktige. Det er ikke slik at noen er «snille» og noen er «slemme» her. Alle må ta sin del av ansvaret, også manusforfatterne.

Ikke minst må norske anmeldere ta en del ansvaret, mener Frobenius. Han mener norsk TV-bransje kunne hatt godt av strengere anmeldelser.

- Anmelderne har kanskje vært litt for snille, og har hausa norske serier opp. Kanskje får noen en følelse av at man kan ta litt lett på det, når man ikke hele tiden blir minnet på at lista ligger høyt, og at ting tar tid.

- Utbredt oppfatning

Også Monica Boracco (53) kjenner seg igjen i Lies kronikk. Hun er leder i Dramatikerforbundet

- Dette er et vanlig problem. At produsenten setter i gang etter planen selv om man ser at manus ikke er ferdig, er dessverre noe vi hører om ofte. Vi kjenner oss godt igjen i denne kronikken. Oppfattelsen om at det ikke er nok tid til utvikling, er absolutt utbredt.

Dette gir også regissøren en tøff jobb, mener hun.

- Vi er godt kjent med at uferdige manus blir et følgeproblem i produksjoner. Det handler om at man har satt i gang et svært maskineri, fullt av folk som skal jobbe sammen. Det er veldig vanskelig å stoppe det når det først er i gang.

Optimist

Boracco er enig i at problemet kan gå ut over kvaliteten på norske TV-serier.

- Men det er ikke slik i alle tilfeller. Norsk TV-drama har hatt et veldig løft de siste åra, så det er ikke nødvendig å svartmale situasjonen totalt. Men ja, vi ser at man i mange tilfeller skulle ha satt av noen måneder ekstra til manus.

Hun tror problemet kan ha sammenheng med at den norske TV-bransjen fortsatt er forholdsvis ung.

- Det handler kanskje om en litt umoden bransje. Jeg tror det er voksesmerter, heller enn en villet ukultur. Det er et voldsomt sug etter innhold. Da kan det gå fort i svingene.

Likevel er hun optimistisk.

- Alle ønsker et best mulig resultat, vi må bare finne veien dit. Jeg har aldri hørt en produsent si at det ikke er viktig med kvalitet. Om det er en holdning som eksisterer, har den ikke nådd fram til oss.