SLÅR AN: Ylvis' nye tv-serie kombinerer dokumentar og musikal-sjangeren. Video: TVNorge Vis mer Vis mer Vis mer

Ylvis - Stories from Norway

Knalltall for Ylvis-brødrenes nye musikal-show

Nesten en halv million nordmenn så premieren på «Stories from Norway».

(Dagbladet): I går var det premiere på Ylvis-brødrenes siste prosjekt «Stories from Norway» på TVNorge.

Og det traff blink, viser seertallene: Hele 479 000 seere benket seg foran tv-en og valgte å se på Bård og Vegard Ylvisåkers nye konsept denne mandagskvelden.

- Det er kjempetall. Det viser at Ylvis-gutta igjen har truffet spikeren på hodet med et konsept som både publikum og kritikere liker, sier Jarle Thalberg, mediedirektør i GroupM.

Hver episode er en frittstående musikal som tar for seg en sak fra virkeligheten.

- Vi har forsøkt å velge saker og hendelser som sier noe om Norge, men vi har gjort det vår måte, sa Vegard Ylvisåker til Dagbladet i november.

Blant dem som lot seg begeistre, var Dagbladets anmelder Marie Kleve, som ga serien terningkast fem. Hun kalte den «umiskjennelig Ylvis - på sitt aller beste: Absurd humor og gjennomførte musikalske parodier på Norge og nordmenn, og på musikal- og dokumentarsjangeren.»

TVNorge trekker selv frem OL som er suksessfaktor.

Olympisk effekt

- Vi ser en olympisk effekt på seertallene, det hjelper tydeligvis å promotere programmene våre i OL-sendingene. Men sånne seertall kommer likevel ikke av seg selv, sier programdirektør Eivind Landsverk i TVNorge og Discovery Networks i en pressemelding.

Også Thalberg mener OL er medvirkende årsak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De har fått litt hjelp av OL, de har fått fortalt at dette kommer. Men tallene er uansett kjempesterke, sier Thalberg, som viser til at det er lenge siden TVNorge har hatt lignende seertall på egne produksjoner, som ikke er sport.

Thalberg fikk selv med seg første episode. Den forteller historien om stupetårnskandalen på Hamar, tidenes kommunale budsjettsprekk.

- Hvordan kan en historie om et kommunalt stupetårn bli morsom?

- He he. Det er nettopp det. Når du blander historien med musikalsjangeren og den er så godt laget, med så flinke musikere, så har du noe som funker for dem, sier Thalberg.

Han mener at serien allerede er i ferd med å bli en snakkis. Og den har høstet ros i sosiale medier.

- Inspirerende, festlig og fullstendig tatt på kornet, skriver en Twitter-bruker.

- Utrolig talentfulle

TV-sjef Ruben Solbakk Lisøy i Red Media Consulting, mener TVNorge bør ha honnør for å ha satset på et helt nytt konsept.

- Dette er Ylvis-brødrene i et nøtteskall. TVNorge skal ha honnør for at de lar dem lage noe som ikke umiddelbart høres ut som en tv-suksess. Men disse gutta er utrolig talentfulle, og det er en god match mellom kanalen og profilene, sier Lisøy.

Også han mener seertallene er svært gode, og viser til at de slo premieren på «71° nord - Norges tøffeste kjendis» på TVNorge søndag. Det ble sett av 428 000 seere, ifølge Kampanje.

- Det virker som om norske seere var like ekstatiske som Dagbladets anmelder. Vi får bare håpe at det fortsetter. Det er ikke mange nye konsepter som har slått an de siste årene, derfor ser vi mye gjenbruk. Derfor er det morsomt at de klarer å levere, og til og med slå programmet som har vært TVNorges store lokomotiv de siste årene, sier Lisøy.

Neste episode sendes på TVNorge mandag 26. februar, og handler om Norges-besøket til Justin Bieber, som endte med at superstjernen avbrøt konserten sin på grunn av vannsøl.