Knebles av platekompaniet

Platekompaniets makt i Musikk-Norge får konkurrentene til å fortvile.

- De store plateselskapene opptrer som om de er kneblet av kjeden, hevder Egon Holstad i platebaren Feedback i Tromsø.

Byens stolte rock'n'roll-dealer hevder at de uavhengige platebutikkene i Norge sitter igjen med regningen for de store rabattene som storselskapene innrømmer Platekompaniet.

- Hvis storselskapene ønsket å selge virkelig mange skiver, burde de gitt oss i de uavhengige platebutikkene liknende tilbud som de gir Platekompaniet. Nå er det konkurranse på ulike vilkår. Storselskapene gir så store rabatter til storkjeden Platekompaniet at de må ta det igjen et sted. Og det gjør de hos oss i de uavhengige butikkene, hevder Holstad.

Indie-allianse

Nå vurderer han å starte en allianse av frittstående platebutikker sammen med Benni's Musikk på Aker Brygge, Rockline i Kristiansand, Apollon i Bergen og Oslos Big Dipper Records.

Tanken er å utgjøre en ad hoc-enhet som kan markere seg med felles kampanjer og sikre seg enkelte rabatter på Platekompani-nivå.

- Det er et tøft klima for oss som driver platebutikker utenfor de store kjedene. Platekompaniet har sikret seg en utrolig sterk posisjon - fordi de er utrolig flinke og fordi de store plateselskapene - EMI, Warner, Universal, Sony og BMG - har en ekstremt servil holdning overfor kjedene.

Holstad har drevet platebutikk i Tromsø i åtte år, de fire siste åra i konkurranse med Platekompaniet.

- Platekompaniet kan operere med et helt annet prisnivå ut til kunden fordi de får platene langt billigere. En forskjell på 20 kroner i innkjøpspris pr. plate mellom Platekompaniet og en kjedefri butikk som den vi driver, er ikke uvanlig. Det betyr at de kan selge den til 149 kroner med fortjeneste, mens vi må selge den til 169 kroner. I tillegg er storselskapene med og betaler Platekompaniet anbefaler -annonsene i Dagbladet og VG.

Vil overleve

Holstad mener selskapene skyter seg selv i foten når de forfordeler butikker utenfor kjedene.

- Hvis plateselskapenes mål er å selge mange plater, og middelet er å senke prisene, så må vi og andre uavhengige butikker få tilsvarende rabatter.

- Vil de uavhengige butikkene overleve i konkurranse med de store kjedene?

- Ja, vi vil overleve på at vi har mange titler, faglig tyngde og spisskompetanse. Hvis man sier at musikkjeden Hysj-Hysj er Rema 1000 og Platekompaniet er KIWI, så er vi en anstendig delikatesseforretning.

ROCK'N'ROLL-DEALER: Egon Holstad i platebaren Feedback i Tromsø kjemper en kamp som uavhengig plateforhandler. De store platekjedenes stadig sterkere posisjon gjør at de frittstående platesjappene er i ferd med å bli utradert.