Slik strømmet vi i 2020:

Knuser alle

Under det første pandemiåret strømmet nordmenn mer en noensinne. Norsk mediebarometer 2020 viser at hele 88 prosent av alle norske strømmere abonnerer på Netflix.

STRØMMEKONGE: Ifølge Norsk mediebarometer 2020 ligger strømmetjenesten Netflix på toppen av befolkningens strømmeabbonementer. 63 posent av alle norske strømmeabbonenter sier de har tilgang til tjenesten. Foto: Oliver Douliery / AFP
STRØMMEKONGE: Ifølge Norsk mediebarometer 2020 ligger strømmetjenesten Netflix på toppen av befolkningens strømmeabbonementer. 63 posent av alle norske strømmeabbonenter sier de har tilgang til tjenesten. Foto: Oliver Douliery / AFP Vis mer
Publisert

Strømming har blitt mer integrert i den norske hverdagen, og stadig flere nordmenn har droppet lineær-TV til fordel for strømmetjenester som Netflix, Viaplay og HBO.

Norsk mediebarometer 2020 viser at hele sju av ti nordmenn hadde tilgang på minst en strømmetjeneste under det første pandemiåret. Nå strømmer nordmenn mer enn noen gang.

STRØMMER MER: Stadig flere nordmenn bruker strømmetjenester for å få sin daglige dose film og TV. Fra 2018 til 2020 økte tallet på befolkningens strømmeabbonement fra 55 til 71 prosent. Foto: Elise Amenola / AP Photo
STRØMMER MER: Stadig flere nordmenn bruker strømmetjenester for å få sin daglige dose film og TV. Fra 2018 til 2020 økte tallet på befolkningens strømmeabbonement fra 55 til 71 prosent. Foto: Elise Amenola / AP Photo Vis mer

TV-sjef i Mediacom, Marianne Massaiu mener økningen i abonnementer har en klar kobling til pandemien, men påpeker at flere faktorer kan ha spilt inn i denne strømmeboomen.

- Strømmeleverandørene fikk utrolig mye drahjelp i løpet av pandemien. Det kom også flere nye tilbydere ut på markedet, som Disney+, som fikk utrolig mange abonnenter på kort tid, sier Massaiu til Dagbladet.

Netflix regjerer

I løpet av to år har andelen nordmenn som abonnerer på en eller flere strømmetjenester økt fra 55 til hele 71 prosent. Ansvarlig for Norsk mediebarometer i SSB, Emma Schiro opplyser SSB at Netflix regjerer på den norske strømmefronten.

- 63 prosent av befolkningen har tilgang til et abonnement på Netflix, og det er den desidert mest populære strømmetjenesten for videoinnhold, sier Emma Schiro til SSB.

Ungdom på strømmetoppen

Fakta: Norsk mediebarometer viser at 82 prosent av alle mellom 16 og 24 år benyttet seg av strømmetjenester som Netflix og HBO daglig i 2020 (Emma Schiro, Norsk mediebarometer, SSB)

Ifølge Schiro ligger HBO og Viaplay på andreplass på strømmelista hos norske abonnenter. Undersøkelsen viser at 25 prosent av befolkningen har tilgang på disse strømmetjenestene.

Først og størst

Marianne Massaiu mener at Netflix har hatt en stor fordel som en tidlig aktør på det norske strømmemarkedet.

BLE NORGESHIT: I begynnelsen av 2020 toppet Netflix-dokuserien «Tiger King» topplista til strømmetjenesten både i Norge og internasjonalt. Foto: Netflix
BLE NORGESHIT: I begynnelsen av 2020 toppet Netflix-dokuserien «Tiger King» topplista til strømmetjenesten både i Norge og internasjonalt. Foto: Netflix Vis mer

- Markedslederen blir ofte liggende litt foran. Netflix hadde ekstremt mye innhold med et utrolig godt brukergrensesnitt. Det har vært et godt produkt fra dag en, forklarer Massaiu.

- Veldig naturlig

TV-ekspert Morten Wiberg anser økningen i norske strømmeabonnenter som en naturlig utvikling.

- Jeg opplever det som veldig naturlig med tanke på tilbudet som blant annet Netflix har. I forbindelse med nedstenging er det også klart at strømming er en måte å underholde seg på i en vanskelig tid, sier Wiberg til Dagbladet.

Ifølge Wiberg kan fleksibiliteten strømmetjenester tilbyr være en grunn til at norske seere stadig velger strømmetjenester framfor lineær TV.

NORDISK SATSNING: Det svenske ungdomsdramaet «Young Royals» ble raskt en av Netflix sine mest sette serier etter premieren 1. juli i år. Serien følger den svenske prinsen Wilhelm (Edvin Ryding) i det han står overfor et tøffe valg mellom kjærligheten og ryktet til kongehuset. Foto: NTB
NORDISK SATSNING: Det svenske ungdomsdramaet «Young Royals» ble raskt en av Netflix sine mest sette serier etter premieren 1. juli i år. Serien følger den svenske prinsen Wilhelm (Edvin Ryding) i det han står overfor et tøffe valg mellom kjærligheten og ryktet til kongehuset. Foto: NTB Vis mer

- Man kan se innholdet når man vil og hvor man vil. Tilgjengeligheten er så bra som den kan bli. Det er en klar fordel. Mange sier også at de ikke liker å se på reklame, så det er sikkert noe som har påvirkning i tillegg, forklarer Wiberg og legget til:

- Det har med pris og tilbud å gjøre. Så lenge prisen er god i forhold til tilbudet og man abonnerer på flere strømmetjenester, er jeg ganske sikker på at det er framtida.

Satser på Norge

I løpet av de siste åra har vi sett Netflix ta selve produksjonen til Norge med norske satsinger som «Ragnarok» og skrekkserien «Blodtur».

Den aller nyeste satsingen i rekka er Netflix-filmen «Royalteen», som spilte inn i Oslo fram til 5. august. Filmen er basert på Randi Fuglehaug og Anne Gunn Halvorsens prisvinnende og kritikerroste ungdomsroman «Arvingen», og har Per-Olav Sørensen på regi.

Sørensen har tidligere jobbet med flere Netflix-suksessprosjekter som «Hjem til jul» og «Quicksand».

FILMET I OSLO: I sommer ble Netflix-satsningen Royalteen spilt inn med et stort statist-ensemble ved Vinslottet i Oslo. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
FILMET I OSLO: I sommer ble Netflix-satsningen Royalteen spilt inn med et stort statist-ensemble ved Vinslottet i Oslo. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Med flere norske satsinger er det ikke å se bort ifra at enda flere norske seere muligens vil ta strømmingen til Netflix de neste åra. Wiberg mener de norske Netflix-satsingene kan bidra til at flere nordmenn velger å abonnere på strømmetjenesten i framtida.

- Vi vet at nordmenn liker nordiske filmer og serier, så det er sikkert med på å bidra til at Netflix fortsetter å være en attraktiv plattform for abonnenter, sier Wiberg.

Spent på strømmefremtiden

Massaiu sier hun er mest spent på utviklingen i norske aktører i det stadig voksende strømmemarkedet, spesielt med tanke på sportsrettigheter.

- Sumo er blitt kjempestore. De har hatt 400 000 abonnenter, og de faste abonnentene er en utrolig viktig inntektsandel for kanalene. Hva skjer når de mister Premier League? Hvor mange av dem som har tegnet opp Discovery abonnement blir med videre etter OL? Det blir veldig spennende å se, sier Massaiu.

KONGELIG HIT: Det britiske kongehusdramaet «The Crown» er blitt en av Netflix sine største hits og har ligget høyt på den norske «mest sett»-lista etter hver sesongpremiere. Den femte sesongen ligger an til lansering i 2022. Foto: Netflix
KONGELIG HIT: Det britiske kongehusdramaet «The Crown» er blitt en av Netflix sine største hits og har ligget høyt på den norske «mest sett»-lista etter hver sesongpremiere. Den femte sesongen ligger an til lansering i 2022. Foto: Netflix Vis mer

Når det kommer til strømmingens framtid mener TV-sjefen at prisen og innholdet i de ulike strømmetjenestene vil være en stor faktor i de ulike aktørens framtid.

- Det jeg er veldig spent på er hvor høye kostnader folk ønsker å ha totalt og hvor mange aktører de vil abonnere på. Jeg tror ikke alle vil abonnere på både Netflix, HBO, Amazon Prime og Disney+. Et eller annet sted vil det være et tak, sier TV-sjefen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer