Knut Bry stiller ut i Bodø by

BODØ (Dagbladet): Knut Bry har fotografert alt fra smellvakre modeller i Paris til misdannede spedbarn i Vietnam. I går åpnet fotografen sin største utstilling noensinne i Bodø.

- Jeg kan ikke gjøre bare én ting jeg. Det blir altfor kjedelig. Jeg må rote rundt, ler Knut Bry.

På hvite vegger over to etasjer i Bodø Kunstforening henger nærmere 200 bilder signert årets musikkfestukekunstner. De eldste er fra tidlig 80-tall, de ferskeste ble tatt på tunet hjemme i Hallingdal på torsdag.

- Jeg har aldri gjort noe så stort før. Dette viser bare at alt er mulig, sier Bry.

Sa nei til Bowie


På 70-tallet jobbet Knut Bry som designer. I dag poserer modell Halvor Marstrander på veggen i Brys legendariske sorte skinnjakke med vinger, jakka som David Bowie i sin tid prøvde å få kloa i.

- Hvorfor skulle jeg selge den til ham? Det fantes jo bare én. Men det var jo litt morsomt da, smiler Bry.

Hans egen karriere som modell ble heller kortvarig.

- Du ser hvordan det gikk, de kappet hodet av meg på alle bildene. Jeg var nok for rar, sier Bry.

Dermed ble han fotograf.

Lyd og kontraster


Å gå på en Bry-utstilling er som et lite eventyr i seg selv. Som kontrast til en billedserie fra et smelteverk i Sibir har han hentet inn en grønn gressplen. Lyden har han laget selv, ved å banke på stålrør på Burøya i Bodø.

- Lyd er kjempeviktig. Lyd og bilder henger sammen - hør bare, sier Bry, og spiller en trudelutt på pumpa som er til å blåse opp plaststolene med.

- Egentlig kan jeg ikke spille noe. Da jeg var i Vietnam måtte jeg kjøpe meg et instrument, jeg husker ikke hva det heter, med 36 strenger. Det kan du høre der inne, forklarer Bry.

Musikk hele uka


I går åpnet Nordland Musikkfestuke i Bodø, og som musikkfestukekunstner har Knut Bry foreviget Bodø. Det tok to dager og 40 filmruller.

- Det er jo noe som heter natt også. Jeg liker å jobbe om natta, sier Bry. De sterkeste bildene under utstillingen er aldri vist før.

- De tok jeg for to år siden i Vietnam. Vi skulle besøke et sykehus for å se på ettervirkningene av krigen. Plutselig oppdaget vi ei dør med hengelås på. Hele rommet var dekt med hyller fulle av glass. I noen kunne du ikke se hva det var, du så bare en antydning til en hånd eller en fot. Jeg greide bare å være der fem minutter, sier Knut Bry.

BRY I BODØ: - Jeg må rote litt, sier fotograf Knut Bry.