Knyttneve mot skjønnhetsfascismen

Hun er taus. Hun er stygg. Hun er stor. Og hun får en verden av pene og vellykte mennesker til å gå fullstendig fra konseptene.

STAVANGER (Dagbladet): Hvem hadde trodd at et sviende oppgjør med det nyrike Norges nye folkereligion, skjønnhet, rikdom og suksess, kunne komme fra en gammel polsk absurdist? Det er tilfelle på Rogaland Teater, der Witold Gombrowicz tragifarse fra 1935, «Yvonne - prinsesse av Burgund», er blitt tidsaktuelt og utleverende teater.

Catwalk

Slottet til kong Ignatius (Even Stormoen) har fått stilfullt 30-tallsinteriør av scenograf Ingeborg Kvamme. Settingen ellers er vår egen tid, der smekre fotomodeller poserer på en lang, hvit catwalk, rockemusikken dundrer og hoffet nikker skrålende til hverandre under moteshowet.

Regissør Svein Sturla Hungnes bringer skjønnhetsdyrkingen, vellykketheten og kampen for å holde fasaden til det punktet hvor konformiteten avsløres som fascisme. Menneskene avdekker sin utilslørte forakt for svakhet og stygghet når deres egne overflatiske livsløgner er truet.

Sammenbrudd

Hun som utfordrer hykleriet og forstillelsen er stor og stygg, har pukkelrygg, beige foldeskjørt, blå gummihansker og heter Yvonne. Det er når prins Phillip (Anders Dale) sier at han vil gifte seg med henne, at samfunnet rundt ham går i bal. Hvordan kan prinsen velge en som er så uskjønn? Å bli konfrontert med noe sånt, noe ikke selvbekreftende og uvant, bringer menneskene på randen av sammenbrudd. Til slutt ofres det som ofres må, mens alteret på ny forvandles til catwalk, musikken drønner igjen og moteshowet og det lette livet kan gå videre.

Grusom materialisme

Med fem replikker, et depressivt og tomt oppsyn og en heller ulekker framtoning (maske: Anna-Lena Melin) makter Marika Enstad som den store og klumpete Yvonne å påkalle all vår empati mens hun er på scenen. Rollen som så fort kunne bli plump, holder hun helt stramt. Hun sier nesten ingenting, men makter gjennom sitt tause nærvær på et nærmest eksistensielt nullpunkt å vise hvor grusom den moderne materialistiske livsstilen er, eller hvor grusom den kan bli når den er truet. Dette er teater som utfordrer våre forestillinger og holdninger, vår forfengelighet og vårt rollespill.

Mer farse

Ensemblet spiller solid hver for seg og sammen, selv om enkelte scener på premieren i går manglet energi og overskudd. Mer farsespill og klarere karikeringer ville løftet vekslingen mellom komedie og tragedie, uten at det nødvendigvis ville ha gått ut over tydeligheten i budskapet til denne viktige harselasen over vår samtid.

TEATER
Witold Gombrowicz:

«Yvonne - prinsesse av Burgund»

Rogaland Teater

BRINGER FRAM DET VERSTE: Når prinsen (Anders Dale) vil gifte seg med store og stygge Yvonne (Marika Enstad), kommer det verste fram i menneskene. Premiere på Rogaland Teaters hovedscene i går kveld.