E18: Med bredere veier vil trafikken øke og køene komme tilbake på kort tid. FOTO: NTB/SCANPIX
E18: Med bredere veier vil trafikken øke og køene komme tilbake på kort tid. FOTO: NTB/SCANPIXVis mer

Kø, kork og kaos

Motorveiplanene må slankes og endres.

Meninger

Næringsorganisasjonen Virke kritiserer oss i Dagbladet torsdag 12. mai for vårt innspill til de tøffe forhandlingene om Oslopakke 3. Til tross for at alle parter i forhandlingene ønsker seg null trafikkvekst og mer miljøvennlig transport, forutsetter Statens vegvesen en trafikkvekst på E 18 på opp til 40 prosent fram til 2040.

Mange har kritisert dette, både fra høyre- og venstresiden. Det er nemlig ingen som ønsker seg økt biltrafikk. I Akershus har man vedtatt at trafikken ikke skal vokse, og i Oslo har bystyret vedtatt at biltrafikken skal reduseres med en tredjedel innen 2030. Også stortingspolitikerne vedtok allerede i 2012 at all trafikkvekst i storbyene skal tas med kollektiv, sykkel og gange.

Dessverre er E18-prosjektet i strid med disse gode målene. Veien er blitt planlagt i mange år, men det er ikke gjennomført noen helhetlig konseptvalgutredning basert på nye og nødvendige mål om trafikkreduksjon. Dermed advarer både miljøeksperter og et samlet miljø av transportforskere mot å bygge E18 etter dagens planer.

Dette er grunnlaget for Naturvernforbundets innspill: For å få regnestykkene til å gå opp slik at veiutbyggingene blir i tråd med klimaforliket, må motorveiplanene slankes og endres.

Virke og Naturvernforbundet ønsker det samme: Å gi næringslivet, bussene, elbilistene og samkjørerne bedre framkommelighet. Men vi er uenig i metoden. Virke ønsker å bygge en motorvei til 40 milliarder som i beste fall kan gjøre det lettere med næringstransport i 2029.

Naturvernforbundet ønsker å ta umiddelbare og billige grep: prioritere de viktigste trafikantene på dagens vei. I tillegg vil vi bruke 15 milliarder på å bedre miljøet i tettstedene veien går gjennom, og bygge en sammenhengende ekspress-sykkelvei langs E 18.

Med kloke miljøavgifter, som har lyktes svært godt i byer som London og Bergen og som har bred tverrpolitisk støtte, kan vi også redusere trafikken. Å oppmuntre til samkjøring er en god måte å øke kapasiteten på veien på, helt gratis.

Dermed reduserer vi køkostnadene for dem som kjøre bil i dag, og ikke i 2029. Og vi ønsker bedre framkommelighet for bussene i dag, ikke om 13 år. En prioritering av elbiler vil også fremme elbilsalget.

Virkes drøm om en større motorvei er uansvarlig. At næringstransportene skal øke med 74 prosent fram til 2040, er urealistisk. Vi må ta i bruk teknologi for å gjøre varetransport mer effektiv. Med bredere veier i 2029 vil trafikken øke og køene komme tilbake etter kort tid. Det er det ingen som ønsker.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook