KUNSTINTRESSERT DRONNING: Her fra utstillingen og prisutdelingen av "The Queen Sonja Print Award" i Stockholm. Foto: TT / NTB Scanpix
KUNSTINTRESSERT DRONNING: Her fra utstillingen og prisutdelingen av "The Queen Sonja Print Award" i Stockholm. Foto: TT / NTB ScanpixVis mer

Kodenavn: Publikumsfrieri

Museumsdirektør Karin Hindsbo bør våge å kalle en spade for en spade.

Kommentar

Dronning Sonja har fått det ærerike oppdraget å stå for nyåpningen av kunstmuseet Kode 1 i Bergen under årets festspill. Nei, hun skal ikke klippe snorer når den gamle praktbygningen Permanenten gjenåpner 23. mai etter omfattende oppussing. Hun skal være selve hovedattraksjonen - kunstneren som utstilles.

Både kunstnere og kunstkritikere har reagert på valget - og er allerede uthengt som sutrete og snobbete. Man er da redd for å virke smålig eller misunnelig, derfor påtar enkelte seg en mine av raushet. Dronningen fyller jo tross alt 80 år, og dette bør man jo unne henne?

Direktøren for Kode 1 - og påtroppende direktør for Nasjonalmuseet - Karin Hindsbo forsvarer valget og reaksjonene på det med tidenes mest forslitte klisjé: «Kunst vekker sterke følelser. Det er akkurat slik det skal være.»

Men det er ikke kunsten som sådan som vekker de sterke følelsene i dette tilfellet. Det er utstillerens posisjon som får kunstmiljøet til å stille spørsmål. Her er det helt på sin plass å spørre om hun er valgt fordi hun er en fortjent kunstner eller fordi hun er dronning. Her snakker vi om hovedutstilleren ved nyåpningen av et av Norges viktigste museumsbygg under Festspillene. Karin Hindsbo kunne sannsynligvis ha valgt norske kunstnere fra øverste hylle - Håkon Bleken, Kristian Blystad, Ørnulf Opdahl, for bare å nevne noen.

Sistnevnte er for øvrig en av dronning Sonjas kunstneriske mentorer. Sammen med avdøde Kjell Nupen har Opdahl vært læremester for den kunst- og fotografiinteresserte dronningen. I denne kretsen har også styrelederen for Festspillene i Bergen, Magne Furuholmen, oppholdt seg. Dronningen og Furuholmen stilte ut sammen under prosjektet Texture i Grieghallen i fjor.

I et slikt format passer dronning Sonjas kunstneriske produksjon utmerket. Hun nyter velfortjent ros for sin fotobaserte grafikk. Hun er dessuten en kresen kunstkjenner, både med bakgrunn som kunsthistoriker, kunstsamler og kunstambassadør i vid forstand. Hun skal ha anerkjennelse for å ha tilført det norske kongehuset flere interessesfærer enn sport og militærvesen. Dronningens kunstinteresse har på mange måter utfordret den stive og formelle auraen rundt de kongelige.

Men derfra til å bli eksponert som hovedutstiller ved åpningen av Kode 1 er et langt skritt som museumsdirektør Karin Hindsbo har store problemer med å forsvare. Hun snakker beslutningen bort i en foss av opplysninger om den øvrige kunstsamlingen. Karin Hindsbo er flink til skape blest og oppmerksomhet rundt sine utstillingsprosjekter. Denne gangen samarbeider hun med Slottet, og ordene hennes glinser av forloren tomhet. Ethvert barn er i stand til å avkle denne keiserlige gesten. Dronning Sonja er valgt for å trekke publikum til museet. Punktum.

Nå gjenstår bare ett spørsmål: Skal Karin Hindsbo invitere Dronning Sonja til å åpne egen utstilling når det nye Nasjonalmuseet åpner?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook