Kokkene som gjør seg feite på bøker

Kjendiskokkene Eivind Hellstrøm og Arne Brimi er årets kokebokvinnere. I løpet av julesalget har de to solgt nærmere 100 000 kokebøker. Rause sjefer med egen budsjettpost for gaver til de ansatte, har mye av æren.

TV-kokk og turkamerat Arne Brimi kan glise bredt om dagen. Hans «Matfilosofi fra Vienvang» blir julegave til minst 50 000 nordmenn i år. Ikke minst takket være sjefene i DnB som gir Brimi-boka til 20 000 kunder og forbindelser. Også PR-byrået Dinamo og SAS gir bort bøker til mange kunder.

- Arne Brimi er konge, mener forlegger Erling Kagge, som gliser hver gang han får en telefon fra banken. Førjulsalget har gått over all forventning.

- Arne Brimi spiser de andre konkurrentene til frokost. Deretter har han lunsj med forleggeren sin, flirer Kagge, som i motsetning til forfatteren selv, ikke er redd for å ta munnen for full.

43 000 revet bort

- Vi hadde et førsteopplag på 43 000. De ble revet bort. Åtte tusen nye er trykket. Snart er også de borte. Dette blir det tredjeopplag av, sier Kagge.

Også i forlaget til mesterkokken Eivind Hellstrøm er det jubel om dagen. «Bagateller» er solgt i 43 000 eksemplarer, pluss 2 000 engelske utgaver og 5 000 på CD-rom.

Best i klassen

- Dette er rekord i Norge når det gjelder salg av så dyre bøker, mener forlagssjef Alexander Elguren i Pantaguruel Forlag.

- Hvor mange bøker er firmajulegaver?

- Omkring 8 000 tror jeg, men jeg vil ikke si hvilke firma det er. Det skal jo være en hemmelighet frem til julaften, sier Elguren.

- Mange av oppskriftene er vanskelige og ingrediensene svært eksotiske. Allikevel går boksalget strykende. Hvorfor?

- Oppskriftene er ikke så vanskelige som mange tror. Jeg har prøvd noen, med stort hell, sier Elguren, som er ekstra glad for at det er småforlagene som har vunnet kokkekampen i førjulshandelen.

KOKEBOKKJEMPER 2: Eivind Hellstrøm med «Bagateller».