DEBATT

Debatt: Transport og sikkerhet

Kollisjons-beskyttelsen i busser bør bedres

Takket være godt kvalifiserte sjåfører skjer det statistisk sett få bussulykker. De internasjonale tekniske kravene til beskyttelse av førerplassen må likevel bli strengere. Slik kan skadeomfanget ved eventuelle ulykker reduseres.

VÅR VIKTIGSTE SAK: Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og NHO Transport har et felles utvalg som jobber med sikkerheten til passasjerer og sjåfører i buss. Bedre kollisjonsbeskyttelse i front og ved førerplass er utvalgets viktigste sak, skriver innsenderen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix
VÅR VIKTIGSTE SAK: Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og NHO Transport har et felles utvalg som jobber med sikkerheten til passasjerer og sjåfører i buss. Bedre kollisjonsbeskyttelse i front og ved førerplass er utvalgets viktigste sak, skriver innsenderen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Busspassasjer og nestleder i Nordre Follo Ap, Morten Ellingsen, hevder i Dagbladet 11. november at bussjåførenes sikkerhet ofres i anbud.

Som arbeidsgiver- og bransjeforening for bussbedrifter er NHO Transport uenig i denne påstanden. Ellingsens poeng om at sjåførsikkerheten ved kollisjoner bør forbedres, er likevel viktig og riktig.

Alle busser i Norge tilfredsstiller gjeldende krav til sikkerhet. NHO Transport mener løsningen ligger i å skjerpe det internasjonale ECE-regelverket ytterligere slik at kravene gjelder for alle bussprodusenter. Satt på spissen er et sjåførliv like mye verdt uansett hvilket land bussen kjører i.

Intensjonen om å stille særnorske anbudskrav til kollisjonsbeskyttelse i busser er god. Men spesialkrav for det lille norske markedet som påvirker bussens konstruksjon kan bli praktisk utfordrende og vanskelig å få godkjent. Det er heller ikke gitt at dette vil gi de beste tekniske løsningene for økt sikkerhet.

Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og NHO Transport har et felles utvalg som jobber med sikkerheten til passasjerer og sjåfører i buss. Bedre kollisjonsbeskyttelse i front og ved førerplass er utvalgets viktigste sak. Vi har tett dialog med Statens havarikommisjon for transport, og bygger allianser med bransjeorganisasjoner, myndigheter og produsenter i Europa for å oppnå strengere tekniske krav.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer