Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Transport og sikkerhet

Kollisjons-beskyttelsen i busser bør bedres

Takket være godt kvalifiserte sjåfører skjer det statistisk sett få bussulykker. De internasjonale tekniske kravene til beskyttelse av førerplassen må likevel bli strengere. Slik kan skadeomfanget ved eventuelle ulykker reduseres.

VÅR VIKTIGSTE SAK: Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og NHO Transport har et felles utvalg som jobber med sikkerheten til passasjerer og sjåfører i buss. Bedre kollisjonsbeskyttelse i front og ved førerplass er utvalgets viktigste sak, skriver innsenderen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix
VÅR VIKTIGSTE SAK: Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og NHO Transport har et felles utvalg som jobber med sikkerheten til passasjerer og sjåfører i buss. Bedre kollisjonsbeskyttelse i front og ved førerplass er utvalgets viktigste sak, skriver innsenderen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix Vis mer
Meninger

Busspassasjer og nestleder i Nordre Follo Ap, Morten Ellingsen, hevder i Dagbladet 11. november at bussjåførenes sikkerhet ofres i anbud.

Som arbeidsgiver- og bransjeforening for bussbedrifter er NHO Transport uenig i denne påstanden. Ellingsens poeng om at sjåførsikkerheten ved kollisjoner bør forbedres, er likevel viktig og riktig.

Alle busser i Norge tilfredsstiller gjeldende krav til sikkerhet. NHO Transport mener løsningen ligger i å skjerpe det internasjonale ECE-regelverket ytterligere slik at kravene gjelder for alle bussprodusenter. Satt på spissen er et sjåførliv like mye verdt uansett hvilket land bussen kjører i.

Intensjonen om å stille særnorske anbudskrav til kollisjonsbeskyttelse i busser er god. Men spesialkrav for det lille norske markedet som påvirker bussens konstruksjon kan bli praktisk utfordrende og vanskelig å få godkjent. Det er heller ikke gitt at dette vil gi de beste tekniske løsningene for økt sikkerhet.

Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og NHO Transport har et felles utvalg som jobber med sikkerheten til passasjerer og sjåfører i buss. Bedre kollisjonsbeskyttelse i front og ved førerplass er utvalgets viktigste sak. Vi har tett dialog med Statens havarikommisjon for transport, og bygger allianser med bransjeorganisasjoner, myndigheter og produsenter i Europa for å oppnå strengere tekniske krav.

Statens vegvesen Vegdirektoratet representerer Norge i det internasjonale regelverksarbeidet. I et brev til Vegdirektoratet i oktober 2019 har utvalget bedt om at arbeidstakernes opplevde og faktiske trygghet må tas med i myndighetenes vurdering av regelverket. Det er få rasjonelle grunner til at kravene til kollisjonsbeskyttelse for busser skal være lavere enn for lastebiler og personbiler. Vegdirektoratet må dermed sette fullt trykk på å få endret ECE-kravene.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media