Kolorist og modernist

De seneste årene har brakt interessante nylesninger som både revitaliserer Cora Sandels tekster. Hun var avantgardist og kvinnepioner - mye mer på nivå med internasjonale strømninger enn man tidligere har sett. Den som virkelig leser sin Sandel, ser også en kresen visuell kompositør.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

PÅ EN STOR KUNSTAUKSJOM i Oslo våren 2005 blir det solgt et bilde: Stilleben med epler, kaffekanne og sukkerkopp. Motivet er sett skrått ovenfra, sukkerkoppen har en elegant glasureffekt i rødt og mellomblått blomstermønster, fargene er fint stemt mot hverandre i grønn- og gråtoner. Bildet er fra 1920, olje på lerret, 61x73 cm. Prisantydningen er 15 til 20 tusen kroner og bildet er signert og datert S. F. Jönsson 1920. I katalogen er opphavspersonen Fabricius, Sara (1880-1974).

Jo da, Sara Fabricius hadde hatt Harriet Backer og Eilif Peterssen som malerlærere i Kristiania, levd i nordiske kunstnerkretser i Paris fra 1906 til 1921 og gått på Académie Colarossi, hos Christian Krohg og på Académie Grande Chaumiére. Likevel var det verken som S. F. Jönsson eller som Sara Fabricius hun skulle bli kjent, i Norge og i verden. Det ble hun som forfatter under psevdonymet Cora Sandel.

I dag er det 125 år siden hun ble født, og tid for å spørre: Hvor plasserer dette kresne forfatterskapet seg i vårt litterære landskap?

SANDELS FORFATTERSKAP er ikke stort, men holder høy kvalitet. Hovedverket er trilogien om sorenskriverdatteren Alberte og hennes livsreise fra småbyen nordpå i Norge, via metropolen Paris og tilbake til Norge. Alberte forflytter seg fra kjenslevar ungjente, via hånd-til-munn-tilværelse i internasjonale kunstnerkretser, til spirende forfatter på vei bort fra familien, i retning forfatterrollen. Romanene utkom mellom 1926 og 1939, er trykket i nye opplag og reviderte utgaver helt fram til i år. «Kranes konditori» (1946) er en stilistisk finstemt, dramaaktig roman, eller et romanaktig drama, som er laget både i film- og teaterversjoner med stor suksess, bl.a. av Helge Krogh, og Allan Edwall.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer