Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kolossalt på Cinemateket

Synes du tv-skjermen blir for firkantet? Kinolerrete for kornete? Da er det på tide å ta en tur på 70 mm filmfestival på Cinemateket i Filmens Hus i Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For feinschmekere regnes 70 mm filmformatet som den mest ultimate kinoopplevelsen. En film i 70 mm er bokstavelig talt en stor opplevelse. Det er snakk om et stort, bredt og for ikke å snakke om krystallklart filmbilde. Men 70 mm er i dag nærmest et historisk fenomen. Det har vært spede forsøk på å vekke formatet til livet. Et av de mer vellykkede forsøkene var Kenneth Brannaghs «Hamlet».

Nå har du derimot en unik mulighet til å oppleve Hollywoods klassiske perler på nytt. Ikke på en liten tv-skjerm, men slik det opprinnelig var meningen at du skulle se dem: på det store kinolerretet.

- Etter at tv innvaderte stuene ble folk sittende hjemme i stuene sine og kinotallet sank drastisk. 70 mm var et forsøk på å gi folk det de ikke fikk hjemme i stua. Stereolys, farger og en spektakulær opplevelse, sier festivalsjef Jan Eberholst Olsen.

Men hvis dette formatet er så fantastisk, hvorfor lager man ikke filmer i 70 mm lenger?

- For det første er det et veldig dyrt format og kamera er stort og tungt å filme med. For det andre har det å gjøre med kulturelle faktorer. På 50-tallet ville man ha det spektakulært, på 70-tallet krevde man valgfrihet. De store kinosalene ble delt inn i mange små saler med mindre lerreter. det store formatet kom ikke lengre til sin rett. Introduksjonen av steadycam, et kamera som er så lett at man kan bære det uten problemer, gjorde også sitt til at selve filmprosessen ble mye lettere og mer fleksibel, sier Jan Eberholst Olsen til Dagbladet.no

Hvilke filmer kan vi nyte i storformat under festivalen?

- Storhetstiden til 70 mm formatet var fra slutten på 50-tallet til begynnelsen på 70-tallet. «Ryans Daughter» (1970), som vi viser, regnes som den siste i epoken. Det var hovedsakelig tre filmtyper som ble lagd på 70 mm. Bibelfilmatiseringer som «The Bible» (1966), musikaler som «Sound of Music» (1965) og episke filmer som «Lawrence of Arabia» (1962), og «Dr. Zhivago» (1965).

Selv om vi regner bildekvaliteten som bra på de filmene som produseres i dag, mener Jan Eberholst Olsen at ingenting kan måle seg mot 70 mm grandiose formatet.

For en full oversikt over filmprogrammet, gå til Cinemateket.

BREDFILM: Julie Christie og Omar Sharif i «Dr. Zhivago».