Kom igjen, Torbjørn

Nå har du sjansen til å kvittere ut viktige Unge Høyre-saker vi har jobbet for siden før du var leder.

Meninger

Det forplikter å være tidligere Unge Høyre-leder og statsråd. Særlig gjelder det når man er kunnskapsminister. Nå har du sjansen til å kvittere ut en rekke saker som har vært viktig for Unge Høyre i over ti år, og enda bedre, det trenger ikke engang å koste veldig mye penger.

Her er kommer altså en liten liste med saker som Unge Høyre forventer at det leveres på i inneværende periode.

Undervisningsevaluering. Foruten familien, så er det antakelig ingenting som er så avgjørende for en elevs muligheter i livet som den enkelte lærer. Lærere vurderer, veileder og irettesetter elever hver dag, slik de også skal gjøre. Da skulle det bare mangle at ikke også alle elever får en rett til å vurdere undervisningen sin.

Dette er heldigvis kunnskapsministeren enig i. Allerede i 2014 gjorde han det klart at regjeringen vil gi alle elever i videregående skole rett til å evaluere undervisningen. Nå venter vi på resultatet. Og i mellomtiden, hvorfor ikke bare begynne enda tidligere? Hva med elevene på ungdomsskolen? Ja, kanskje man til og med skulle gjort forsøk på dette i de øverste trinnene på barneskolen?

Motstanderne mot undervisningsevaluering frykter at det vil bli et slags lærer-idol. Jeg tror det er en ubegrunnet frykt, og at det tvert imot kan være med på å gjøre elevene mer ansvarsbevisst hvis evalueringen legges opp på en ordentlig måte.

De fleste elever ønsker å lære og det er ikke læreren som er mest «kompis» som nødvendigvis er mest populær. I rapporten «Morgendagens skole» fra Forandringsfabrikken, der mer enn 3000 elever har gitt beskjed om hva som gjør at de opplever god læring, ser vi for eksempel at det i tillegg til faglige ferdigheter er viktig at læreren oppleves som engasjert, at han/hun klarer å skape trygghet i klasserommet og at elevene opplever å bli tatt på alvor.

Det er mange faktorer som spiller inn på hvorvidt man lærer, og elevenes egen opplevelse av undervisningen er helt vesentlig for å få kunnskap om dette. Derfor bør kunnskapsministeren tørre å lage et evalueringssystem som kanskje er hakket mer personlig enn enkelte i Utdanningsforbundet ønsker.

Evalueringen må gi rom for å gi en vurdering av hvordan den enkelte læres undervisningsopplegg fungerer og hvordan den enkelte lærer oppleves i klasserommet, ikke bare en generell vurdering av typen: «På en skala fra 1 — 6, hvor god synes du undervisningen er».

Forsøk med valgfritt skriftlig sidemål. Det er for øyeblikket ikke flertall på Stortinget for Høyres sidemålspolitikk. Det må vi erkjenne, men hvis ikke sidemålsundervisningen for alltid skal bli en «hellig ku» i norsk politikk, må vi i hvert fall få et bedre kunnskapsgrunnlag å diskutere ut i fra. En statsråd trenger ikke flertall på Stortinget for å gjøre forsøksordninger. Likevel har kunnskapsdepartementet utvist en heller lunken holdning til dem som har søkt om å gjennomføre forsøk så langt.

Hva om kunnskapsdepartementet i stedet tok en mer offensiv rolle i å få på plass gode forsøk? Høyre har aldri villet sidemålet vondt. Begrunnelsen for vår politikk har hele tiden vært at det tvungne skriftlige sidemålet skaper et unødvendig nynorskhat blant mange norske skoleelever. Slik sett er vår politikk egentlig helt i tråd med kompromisset med KrF og Venstre i regjeringsforhandlingene, der det heter seg at «sidemålsundervisningen skal gjøres mer engasjerende for elevene».

Hva om de lyste ut noen millioner til det fylket som leverte den beste søknaden om et forsøk med valgfri skriftlig sidemålsundervisning? Buskerud fylkeskommune har søkt, men fikk avslag fordi søknaden ikke var god nok. Hva om departementet jobbet med fylkeskommunen for å gjøre søknaden bedre, og sørge for at evalueringen av forsøket og tilknyttede forskningsmiljøer legges opp på en god måte?

Det bør være i vår interesse å få debatten over i et bedre spor. Vi ønsker to likeverdige skriftspråk. Elever skal fortsette å lese nynorsk litteratur, fortsette å lære om norsk språkhistorie, men vi burde slutte å tvinge folk til å pugge grammatikken i et språk de uansett forstår, men aldri kommer til å ha bruk for.

Hvis Torbjørn tar ledelse her og får på plass et godt forsøk, så kan han bli ministeren som løste den mest langvarige floken i norsk språkpolitikk

Eksamen før russetiden. Høyre har, med stort flertall, gjentatte ganger vedtatt å flytte skriftlig eksamen til før russetiden. Det står også nedfelt i Høyres stortingsprogram. Dette skinner imidlertid ganske lett igjennom at det skorter litt på viljen til å ta fatt på dette arbeidet i Kunnskapsdepartementet.   Jeg skal møte departementet et lite stykke på veien og innrømme at dette er et eksempel på en sak der veien fra vedtak til handling er ganske kompleks. Det handler om fordelingen av skoleåret, organisering av sentralgitte eksamener, lærernes arbeidstid, osv. Dette er imidlertid ingen unnskyldning for ikke å gjøre noe.

Det kan være liten tvil om at dagens system med tre ukers festing før de viktigste dagene i et treårig skoleløp er ganske hull i hodet. Man må gjerne innvende at det ikke er politikkens oppgave å tilpasse seg russefeiring, og det hadde jeg vært enig i hvis det ikke var for at dagens system er et resultat av nettopp det. Det var Ap som flyttet eksamen i 1979 for å legge en demping på den ville festingen. I dag kan vi slå fast at det var en fiasko. Nå bør regjeringen rydde opp i Aps gamle tabbe.

Også på dette området henviser kunnskapsministeren til at fylker kan søke om forsøk, men det viser seg at dette er lettere sagt enn gjort. Antakelig må det til ledelse fra departementet for at noe skal skje, og siden jeg innser at dette, dessverre, ikke står høyt nok oppe på statsrådens prioriteringsliste, så nøyer jeg meg med å be om en utredning i denne omgang.

Sett ned et utvalg, involver Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag og andre relevante parter i arbeidet. Be dem legge frem et forslag til ulike modeller for avholdelse av eksamen før russetiden, uten at det går utover læringsmålene, på våren 2017.

Så kan noe av det siste du gjør i denne stortingsperioden være å legge frem denne saken for Stortinget, før mange tusen Unge Høyre-medlemmer rykker engasjert ut på stands, valgtorg, skoledebatter og husbesøk med ny energi i kroppen og sørger for at du blir gjenvalgt med massivt flertall.

Ville ikke det vært noe da?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook