STENGTE SKOLER: I 2014 møtte mange elever stengte skoler ved skolestart på grunn av lærerstreik. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
STENGTE SKOLER: I 2014 møtte mange elever stengte skoler ved skolestart på grunn av lærerstreik. Foto: Terje Pedersen / NTB ScanpixVis mer

Kom lærerne i møte, KS!

Skal den politiske ledelsen i KS ha håp om å gjenopprette tilliten til lærerne, nytter det ikke å feie den elefanten under teppet.

Meninger

I Dagbladet 23. februar skriver styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen, følgende: «KS har verken hatt eller ytret noen form for mistillit mot lærerne.» Nå vel, det er likevel liten tvil om at det å framprovosere den største lærerstreiken i Norges historie kan tolkes som en «ytring om mistillit». De fleste lærere oppfattet streiken slik. Skal den politiske ledelsen i KS ha håp om å gjenopprette tilliten til lærerne, nytter det ikke å feie den elefanten under teppet.

Min kronikk trekker inn KS og lærerstreiken i 2014 som ett viktig eksempel på mistillit. Kronikkens hovedanliggende var likevel å påpeke at politikernes stadige mistillit overfor lærerne kan skade elevenes læring. Det var hovedpoenget. For tiden er det politikere fra Høyre som oftest går inn for vedtak basert på mistillit. De snakker gjerne pent om lærerne, men deres vedtak uttrykker mistillit til dem.

Det siste eksemplet på dette er de nye kompetansekravene til lærerne som Høyres kunnskapsminister ønsker å gi tilbakevirkende kraft. Mange erfarne og dyktige lærere, med mange tiårs erfaring fra klasserommet, vil dermed bli avskiltet. KS støtter ikke dette forslaget. Det er bra! Men streiken som KS framprovoserte i 2014 uttrykte en tilsvarende mistillit. Det er også viktig å huske på at den politiske ledelsen i KS består av 15 medlemmer som alle er politikere (unntatt én). Helgesen er selv fylkesleder for Telemark Høyre (kunnskapsministerens hjemfylke). Således er det helt på sin plass å «avlegge KS en visitt» i en kronikk om mistillit til lærerne.

Lærerstreiken i 2014 står nå som en veiviser foran de kommende forhandlingene mellom KS og lærerne. Nå er tiden inne for å komme lærerne i møte!