Anmeldelse: «Booksmart»

Olivia Wilde

Kaitlin Dever, Beanie Feldstein, Billie Lourd

21. juni 2019

9 år

«Booksmart»

«Frekk, smart og morsom»

FILM: Russetid finnes ikke i USA, heldigvis, men såkalte «graduation parties» er nesten like rituelt. Og like forutsigbare ungdomsfilmer om fenomenet skoleslutt går det tretten på dusinet av. Øl, pizza, klining i baksetet, påkledd i svømmebassenget og – ikke minst – utrolig dårlige grove vitser om den styggeste dama i klassen.

Fresh kontekst

Av og til dukker det likevel opp minneverdige bidrag i sjangeren, fra George Lucas’ legendariske «American Graffiti» (1973), via Greg Mottolas «Superbad» (2007) og til fjorårets nydelige «Lady Bird» i regi av Greta Gerwig. Årets kandidat i klassen for OK highschool-filmer er «Booksmart». Den mangler riktignok ikke på klisjeer om sex og dop og vendepunkter i livet; men den serverer dem i en relativt moderne og fresh kontekst. Dette er ingen «Euphoria»-variant som er egnet til å gi foreldre søvnløse netter. «Booksmart» er alt annet enn depressiv; den er både frekk, smart og morsom.

Kvinners manus

Grunnen til et den føles ny og oppdatert kan være at her er jenteperspektivet det dominerende. Dette er skuespilleren Olivia Wildes regidebut, og manuset er forfattet av intet mindre enn fire kvinner: Susanna Fogel, Emily Halpern, Sarah Haskins og Katie Silberman. De to bestevennene som skal gjennomleve skolesluttfesten sammen, er også jenter. Kaitlyn Dever spiller en skeiv og litt engstelig Amy, mens Beanie Feldstein er en ruvende og dominerende Molly.

Flinke jenter

De to er klassens toppelever som foretrekker hjemmekvelder med seriøse dokumentarer av typen «The Dust Bowl» framfor fest og moro. De har forfalsket ID-kortene, men utelukkende for å slippe inn på biblioteket på kveldstid, ikke for å kjøpe drinker på bar. Molly er til og med så nerdete at hun retter grammatikalske feil i graffitien på doveggen. De konkurrerer om å løse kryssordet i Sunday Times på mindre enn ti minutter. Og de er arrogante og bedreviterske så det holder.

Urettferdig

Etter videregående vil Amy reise til Botswana og lære kvinnene å lage tamponger, mens Molly har kommet inn på prestisjeuniversitetet Yale. Vendingen i filmen oppstår idet de to skoleflinke lesehestene oppdager at deres festglade medelever også har kommet inn på Yale, Harvard, Stanford, Georgetown og liknende steder med høye opptakskrav. De angivelig «hjernedøde» sportsidiotene og sexfikserte bertene har hatt det gøy OG fått gode karakterer samtidig. Livet er ikke rettferdig.

Masturbering

Amy og Molly er åpne med hverandre om sine foretrukne masturberingsmetoder og hjelpemidler, men begge er jomfruer og har aldri sett porno. Nå har de ca. én kveld og natt til å ta igjen det forsømte, og det må skje på et graduation-party de ikke engang har adressen til. Amy har sett seg ut en hipsteraktig guttejente på skateboard, som hun gjetter er skeiv, mens Molly motvillig må innrømme at hun har en svakhet for klassens mest brautende alfahann. Men våre damer har det mest i hodet; de er alt annet enn modellvakre, for å si det sånn.

Barbie-dokker

Olivia Wilde og de fire manusforfatterne åpenbarer en velutviklet sans for komikk. I en fiffig sekvens forvandles de to jentene til nakne, animerte Barbie-dokker, uten kjønnsorganer og brystvorter. De har spist jordbær dyppet en mystisk substans og hallusinerer skrekkscenarioer hinsides ethvert jenterom. Hun som har servert jordbærene heter Gigi (Billie Lourd) og er klassens mest utagerende freak.

Typegalleriet er variert og temmelig fritt for de utbrukte stereotypiene, av typen dumme blondiner og snobbete overklassegutter. Den helt hverdagslige behandlingen av ulike seksuelle preferanser er også befriende. En lang og vakker sekvens i et svømmebasseng, filmet under vann, ender ikke slik man forventer.

Malala

Forholdet mellom filmens to hovedpersoner blir gradvis et oppgjør mellom dem. De har en gjensidig avtale om at de kan be hverandre om en Malala (Yousafzai), altså en selvutslettende handling, men ikke oftere enn en gang i året. I løpet av den begivenhetsrike natta skal det bli nødvendig med flere Malala’er.

«Booksmart» er en ungdomsfilm det er lett å bli sjarmert av. Den er kanskje ikke like bittersøt som «Lady Bird», men den hever seg smart over den gjengse hollywoodske varianten av sjangeren.

.