Komifabrikken

Når Nils Vogt hisser seg opp foran flere hundre tusen nordmenn på tv-skjermen i kveld, er det Tore Ryen som bestemmer hva han skal si. Ryen (51) er det nærmeste du kommer en komifabrikk i Norge.

Det er klart for den første av 32 nye episoder i «Karl & Co», som i våres reddet mandagskvelden for gjennomsnittlig 650000 TV2-seere hver uke. Serien tok over etter komisuksessen «Mot i brøstet», som ble lagt ned etter fem år og 142 episoder.

Foreløpig er det planlagt 67 episoder av avleggeren «Karl & Co», men Ryen veit at det blir flere.

- Niende og siste ordinære episode hadde en markedsandel på 60 prosent. Det er i overkant av hva «Mot i brøstet» hadde på samme tid, sier en fornøyd Ryen.

Far og sønn

- Det er ikke noen vits i å være morsom hvis det ikke lønner seg, mener Ryen. Etter åtte år i USA har han lært at showbusiness består av to ord som er uløselig knyttet til hverandre: show og business.

- Jeg dro over første gang for å hente ballettdansere til Chat Noir, nærmest som en gimmick. Da jeg så hva som foregikk der, gikk det opp for meg at jeg ikke kunne en dritt. Jeg hadde valget mellom å lære noe - eller late som jeg kunne noe, sier Ryen, som hadde vært med siden fjernsynets barndom i Norge.

- I Los Angeles ble jeg degradert til læregutt med en gang. Og det var jo det jeg var, sier Ryen, som snart skal lære andre å skrive komiserier. TV2 har søkt etter skrivende talenter, og responsen var enorm.
Inntil videre er sønnen Adam (17) hans viktigste støttespiller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fabrikkmessig

Adam går på en privat high school som ftrer underholdningsindustrien med talenter, og satser på en karriere som skribent innen film eller tv i Hollywood. Men han tar seg tid til å hjelpe pappa Ryen hjemme i Norge. Ukentlig bidrar Adam med idégrunnlag og «story» over telefon eller faks fra Los Angeles.

Da TV2 skulle starte opp, ble Ryen bedt om å finne på noe. «Mot i brøstet» ble resultatet, og seinere lagde han også «Radio 2» parallelt. Blodtrykket eksploderte, og i dag nøyer han seg med å lage én «Karl & Co»-episode i uka.

- Det går fabrikkmessig for seg, bekrefter Ryen. Fra onsdag til fredag blir manus pugget og gjennomgått og pusset på, og mandag møter skuespillerne til full gjennomgang, generalprøve og opptak.
Samtidig jobber han med neste episode. PC er et fremmedord, og Ryen og skriver hver eneste episode for hånd. Har han dårlig tid, sitter han fra seks om morgenen. Seks- åtte timers skrivetid er nok på en god dag før to og en halv kladdebok kan leveres til produksjonsleder Dagmar Grindvold.

Han er opptatt av at folk skal kjenne seg igjen i historiene og at de handler om hverdagslige ting. Og han innrømmer at han bruker levende modeller.

- Så du kjenner Karl?
- Ja, men jeg vil ikke si hvem han er, for da får jeg et julekort mindre. Men modellen til Ulf har skjønt det, sier Ryen.

PEP-TALK: Matpausen brukes til en liten pep-talk mellom Tore Ryen og Nils Vogt - alias Karl.