I Dagbladet 31. mai forsøker Dale å skape et inntrykk av at han er bekymret for at drosjenes omsetning synker ved at drosjene kjører færre kilometer med passasjerer, og at prisene stadig øker.
Utfordringen til Dale er at han ikke kan finne forskning eller erfaring fra inn- og utland som kan underbygge påstandene hans om at frislipp vil gi lavere drosjepriser. Erfaring og forskning viser det motsatte. Seinest fra Finland hvor prisene økte med 14 prosent etter dereguleringen i fjor.
Et av funnene fra TØI sin siste utredning er blant annet at det er «lite grunnlag for priskonkurranse for turer praiet på gate eller holdeplass, og at dette peker i retning av at kundene er bedre tjent med at det innføres maksimalpriser i disse delmarkedene».
For å bøte på utviklingen med økte priser de seinere åra trenger vi ikke mer av det som ikke virker, men en smartere regulering som legger til rette for forutsigbarhet og gode kundeopplevelser.
Videre er det korrekt at drosjene de siste åra kjører færre kilometer med kunder, men dette er i tråd med politikernes satsing på kollektivtilbudet. Redusert biltrafikk i byene er viktig da dette bidrar til bedre miljø, og gir innbyggerne et godt helse- og bomiljø. Oslo kommune har bestemt at om få år skal alle drosjebiler i byen være uten forbrenningsmotor som et ledd i satsingen på bedre miljø.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger