Kommersialisering av russetiden

RUSSEN: Russefeiringen har gått fra å være en hyggelig og enkel markering av fullført skolegang til en kommersiell festdans for produsenter av russeutstyr.Inntil 2004 var Russeservice eneste produsent av russeutstyr. Med årene har flere skjønt at de kan tjene store penger på å selge billig produsert utstyr fra Kina til en høy pris i Norge. Tiden da en bukse og en lue var eneste nødvendige utstyr for russen er for lengst over. Nå er gensere, belter, sko, undertøy og alskens småting obligatorisk. Hver skole har russestyrer som har til oppgave å tilrettelegge for en fin og minneverdig feiring. Samtidig blir de pålagt å gjøre et enormt arbeid for produsentene av russeutstyr: De skal gi ut informasjonsmateriell, samordne og følge opp bestillinger og betalinger og dele ut bestilt utstyr. Dette er grov utnytting av ungdom, og en praksis jeg stiller meg sterkt kritisk til. Produsentene lønner russestyrene med gratis utstyr, noe som ikke utgjør en brøkdel av de kostnadene de selv ville hatt dersom de skulle administrere det hele.

SKOLER LEGGER i altfor stor grad til rette for disse aktørene, for eksempel når lærere gir elevene fri i skoletimer til å gå gjennom kataloger fra produsentene. Elevene sitter sammen og fyller ut bestillingsslipper når de egentlig skulle hatt undervisning. Elevorganisasjonen har fått mange henvendelser fra elever og foreldre som føler et enormt kjøpepress i forkant og under russetiden. Mange elever tar ekstrajobber for å finansiere russetiden. Dette fører også til at avslutningen på grunnopplæringen ikke får nødvendig prioritet. Produsentene av russeutstyr har med årene skapt helt unødvendige behov hos norske ungdom og er med på å gjøre russetiden til noe den ikke skal være.