UPOPULÆRE KRAV :"Om alt skal merkes hele tiden, får det meg til å se kjøpt og betalt ut", uttalte bloggeren Sophie Elise nylig i forbindelse med nye krav om merking av blogger fra Forbrukerombudet.

Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
UPOPULÆRE KRAV :"Om alt skal merkes hele tiden, får det meg til å se kjøpt og betalt ut", uttalte bloggeren Sophie Elise nylig i forbindelse med nye krav om merking av blogger fra Forbrukerombudet. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Kommersielle bloggere lever av å være merkevareambassadører

Lesernes mistanke om at bloggerne ER kjøpt og betalt er berettiget.

Meninger

Norske bloggere er opprørte over kravene fra Forbrukerombudet. I praksis kan de tjene mer penger om de bare tar seg sammen og følger lovverket.  

I Sverige samarbeider bloggere nå om å bedre bransjeetikken. I Norge klager bloggerne over at de må følge loven. De kommersielle bloggere må ta bransjeetikk på alvor i stedet for å kverulere med Forbrukerombudet. Det vinner alle parter på.  

Kommersielle bloggere lever av å være merkevareambassadører. Bloggerne er opinionsledere på markedet for klær, sminke og interiør, og er attraktive markedsførere. I fjor forvaltet de en ukjent andel av de 6 milliardene kronene som ble brukt til annonsering på nett og mobil.  

Bloggene er små dukkehus der leserne kan kikke inn i drømmetilværelsen, og produktene i dukkehjemmet er til salg via lenker som sier "Kjøp her!". Kontrakten mellom bloggeren og leseren er illusjonen av vennskap. Det er denne illusjonen bloggerne frykter annonsemerkingen skal skade. "Om alt skal merkes hele tiden, får det meg til å se kjøpt og betalt ut", uttalte bloggeren Sophie Elise nylig.  

Lesernes mistanke om at bloggerne ER kjøpt og betalt er allerede både vekket og berettiget. En blogg med tydelig skille mellom reklame og innhold som ikke er betalt for vil oppleves som anstendig, og dermed troverdig. Merking av reklame viser også hva som er bloggerens egne meninger, og vil gjenopprette lesernes tillit. Undersøkelser viser også at lesernes vilje til å kjøpe anbefale produkter øker om betalt omtale merkes.  

Det vinner annonsørene på, og det vinner bloggerne på.  

Men inntil videre så er det dessverre grunn til å gjenta advarselen om at når du leser en kommersiell blogg er du som leser det produktet bloggeren leverer til annonsørene.