DRAPSMANN OG KOMPONIST: Den italienske komponisten Carlo Gesualdo (1566-1613) var prins av byen Venosa, og er kjent for sin originale og komplekse musikk. Men han er også kjent for å ha drept sin kone og hennes elsker. Som adelsmann ble han ikke fengslet for drapene, og i etterkant komponerte han noen enestående musikkverk. Foto: Wikimedia Commons
DRAPSMANN OG KOMPONIST: Den italienske komponisten Carlo Gesualdo (1566-1613) var prins av byen Venosa, og er kjent for sin originale og komplekse musikk. Men han er også kjent for å ha drept sin kone og hennes elsker. Som adelsmann ble han ikke fengslet for drapene, og i etterkant komponerte han noen enestående musikkverk. Foto: Wikimedia CommonsVis mer

KOMMENTAR KLASSISK

Komponisten drepte kona og elskeren hennes. Det satte spor i musikken

Påsken byr på drama og refleksjon på flere måter.

Kommentar

Påsken er rar. I dagene før og etter denne høytiden framføres storverk i fleng med symfoniorkestre og kor, mens selve påskedagene preges av nesten dørgende musikalsk stillhet og fysisk fravær av mennesker. Nordmenns trang til påskeferie på fjellet er åpenbart viktigere enn budskapet om oppstandelse og evig liv. Halve befolkningen reiser på hytta, og det er lite action igjen i byer og tettsteder. Når palmehelgen setter inn, er det påfallende dødt i kulturhus og konserthus.

Julehøytiden er betydelig enklere. Det religiøse budskapet er optimistisk og fengende, og samvær med familien er uansett viktig for de fleste. Julesangene skaper avtrykk og identitet enten du er en troende eller ei. Påskens religiøse innhold er mer krevende siden det dreier seg om svik, død og oppstandelse. Musikalske pasjoner har i hundrevis av år skildret denne fortellingen. I tillegg er musikk skrevet til begravelser – et requiem – blitt populært å oppføre i påsken. De beste verkene er definitivt et ankerfeste i vår sivilisasjon.

KRIGENS BEGRAVELSE: Det som så ut som tagging på fasaden av operahuset i Bjørvika, var reklame for oppsetningen av komponisten Benjamin Brittens «A War Requiem» i 2016. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
KRIGENS BEGRAVELSE: Det som så ut som tagging på fasaden av operahuset i Bjørvika, var reklame for oppsetningen av komponisten Benjamin Brittens «A War Requiem» i 2016. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

De betydeligste komposisjonene er antakelig Mozarts «Requiem», Verdis «Messa da Requiem» og Bachs «Matteuspasjonen». Brahms' «Ein deutsches Requiem» hører også til helt i toppsjiktet, mens Fauré sitt «Requiem» også gjør inntrykk. En del nye komponister er også kommet til med viktige bidrag: Benjamin Britten «A War Requiem», Krzysztof Penderecki «A Polish Requiem» og John Rutter «Requiem». Andrew Lloyd-Webber må også nevnes, hans «Requiem» fra 1985 oppføres ofte, særlig kjent er satsen «Pie Jesu». Krigshandlingene i Kambodsja og bortgangen til Lloyd-Webbers egen far gav premisser for verket. Besetningen er original, eksempelvis er hele fiolingruppen i orkesteret tatt bort for å skape et mørkere klangbilde.

Også norske komponister har laget kvalitative verk i denne sjangeren: Sigurd Islandsmoen, Iver Kleive, Ståle Kleiberg, Kjell Mørk Karlsen og Kenneth Sivertsen. Harald Sæveruds orkesterverk fra 1943 «Sinfonia dolorosa» er en glimrende komposisjon som dessverre spilles sjelden.

Noen aktører har våknet og arrangerer konserter også under påskens helligdager. Det viser seg at det kommer en god del mennesker likevel, det er ikke alle som reiser bort. Vossa Jazz har forstått dette, helt siden oppstarten i 1973 har nettopp inngangen på påsken vært tidspunktet for denne festivalen. Vossa Jazz får god mediedekning og hanker inn folk som likevel er på vei til fjells. Et åpenbart bra konsept.

På langfredag finner det sted en begivenhet i Oslo Domkirke når Oslo Domkor framfører musikk av Carlo Gesualdo (1566-1613). Den napolitanske komponisten og adelsmannen hadde ikke noe enkelt liv, han mistenkte at kona stod i med en annen. En lengre jakttur ble proklamert, men dette var et skalkeskjul for å finne ut hva som egentlig foregikk. Carlo Gesualdo kom uventet hjem igjen samme kveld og fant kone og elsker i full gang. Gesualdo tok livet av begge to, han drepte muligens også et barn som var i nærheten.

Disse hendelsene førte til perioder med sterk anger og sorg for Gesualdo, og noen enestående musikkverk ble skapt i tiden etterpå. Komposisjonene var langt forut for sin tid med avansert tonalitet og komplekse og originale musikalske strukturer. «Tenebrae responsoria» - Responsorier for langfredag - er rett og slett gripende musikk som ingen kan stille seg likegyldig til. Når Oslo Domkor med dirigent Vivianne Sydnes formidler Gesualdos refleksjoner over liv og død, finnes det knapt en mer autentisk ytring enn dette. Komponisten var selv en morder som angret og ville gjøre bot. Påsken byr definitivt på drama og refleksjon.