BYGDØY (Dagbladet): Kon-Tiki-Museet - et av Norges mest populær turistattraksjoner - planlegger storinnrykk og en publikumseffekt som kan vare i flere år.
Da Dagbladet besøkte museet på Bygdøy, ankom busslaster med turister.
Det surret i språk fra de fleste verdenshjørner - og med den nye filmen, forventer markedssjef halfdan Tangen jr. enda mer folk.
- Forsiktig anslått som regner vi med en økning på 20 prosent, sier Tangen jr.
Fram mot våren og sommeren regner han med at det er nordmenn som utgjør det ekstra trøkket.
«Kon-Tiki»-feber - Filmen skal lanseres over hele verden, og fra neste sommer vil vi for alvor merke ekstra pågang som følge av «Kon-Tiki»-spillefilmen på verdensbasis, sier Tangen.
I to år har han reist i Europa og Russland og holdt foredraget «Thor Heyerdahl, Kon-Tiki og verdien av en Oscar». Han snakker om noe som kan bli en «Kon-Tiki»-feber - en «epidemi».
- Det var Oscar-prisen for Beste dokumentarfilm i 1951 som gjorde Thor Heyerdahl virkelig kjent. Filmen er blitt sett av millioner på kino og tv. En ny film, enten den skulle få en Oscar eller ikke, blir lagt merke til verden over.
- Det vil får store følger for museet i form av økt besøk, sier Tangen jr.

Det viktigste for Thor Heyerdahl jr, som er museets styreformann og som driver sin fars arbeid videre, er at overskuddet fra museumsdriften går til forskning i Thor Heyerdahls ånd.
Turisme-lokomotiv - Overskuddet fra museet går til forskning og prosjekter som fortsetter der far slapp, bl.a. med dna-prøver fra Påskeøya og Sør-Amerika som beviser føreuropeisk kontakt og at far hadde rett, sier Heyerdahl jr.
«Kon-Tiki»-filmen vil også gi hele Oslo økt utenlandsk turisme, tror Tangen jr.
- Jeg tror filmen kan bli et lokomotiv for turismen for hele Oslo, sier Tangen jr.
Søndag blir det stor ståhei og markering av filmen og Thor Heyerdahls bragder på Bygdøy, der museet holder til. Flåten som ble brukt under filminnspillingen ligger ved museets brygge.
- Det blir foredrag og mye annet som skjer, sier Tangen jr.