Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kong countrysoul

Solomon Burke er en ekte country-gutt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

CD: I 1962 ga Ray Charles ut «Modern Sounds In Country And Western Music», en milepæl innen soul-møter-country og en klassiker alle bør ha i hylla si. Siden den gang er det mange som har parret de to stilartene med hell, men få har gått så grundig til verks som Solomon Burke gjør her, på tredje og siste plate i Americana-trilogien hans.

Med flotte kvinner

Plata er spilt inn i den korpulente sørstatsgutten Burkes eget hjem i Nashville, med Buddy Miller som produsent. I tillegg deltar fem meget respekterte kvinnelige utøvere innen sjangeren på prosjektet, enten som låtskriver, korist eller duettpartner. Gillian Welch og Patty Griffin gjør en effektiv, men så vidt hørbar vokalinnsats i bakgrunnen av sine respektive bidrag. Dolly Parton og Emmylou Harris låner sine skjøre, ekspressive røster til kjærlighetsballadene «Tomorrow Is Over» og «We\'re Gonna Hold On» , mens Patty Loveless gjør mest av seg av gjestene på den lekne honky tonk-rockeren «You\'re The Kind Of Trouble».

Tilbake til røttene

Nå er det heldigvis ikke sånn at Burke trenger en profilert, aldrende sangfugl ved sin side for å prestere. Han klarer det utmerket alene. Burkes første singler på Atlantic på 1960-tallet var tydelig influert av country, og det høres at han vender tilbake til kjent og kjært territorium. Stemmen - som i denne sammenhengen kan minne om Johnny Cash, bare mykere og med større spenn - kler materialet like godt enten han trøkker til med uptempo stompere som «Ain\'t Got You» , eller er ettertenksomt spørrende på det strykermettede avslutningssporet «\'Til I Got It Right» . En stor vokalist, på alle måter.